El CAC posa en marxa un programa per fomentar l'esperit crític dels alumnes envers els mitjans

Periodistes impartiran tallers a les escoles durant l'horari lectiu sobre com detectar les 'fake news' o els processos periodístics

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) ha posat en marxa un programa per fomentar l'esperit crític dels alumnes davant els continguts que reben, segons ha explicat el conseller d'Ensenyament, Josep Bargalló, durant la seva presentació. S'han elaborat un conjunt de continguts que es poden consultar a la pàgina web educac.cat per treballar amb nens i joves de deu a 16 anys sobre matèries com l'ús del mòbil, la identitat digital, les 'fake news' o la publicitat i els valors dels ‘influencers’ i ‘youtubers’. També s'han previst 45 tallers que es començaran a impartir a principis de gener del 2019 on periodistes explicaran com identificar 'fake news' i els processos periodístics.

Pel que fa als centres educatius, l'eduCAC ofereix materials didàctics perquè es duguin a terme a l'aula en horari lectiu, sota la direcció del professorat. Aborden matèries com l'ús del mòbil i altres dispositius, la identitat digital, les fake news, la telerealitat, la influència dels filtres i els algoritmes en les cerques o la publicitat i els valors dels influencers i youtubers.

Els recursos educatius adreçats a les escoles s'estructuren en 12 unitats didàctiques dividides en la informació, l'entreteniment, la publicitat i les bones pràctiques amb els dispositius. També hi ha quatre projectes d'aula per posar en pràctica les competències adquirides i tres itineraris transversals per treballar valors a través de l'audiovisual, així com tres tutorials sobre preproducció, producció i postproducció.

També hi ha recursos adreçats a les famílies, com una guia de consells sobre com protegir els menors a la xarxa, informació sobre els filtres de control parental disponibles, una plataforma per informar sobre continguts perjudicials i unes recomanacions audiovisuals sobre el bullying, el sexting, l'anorèxia, les tecnoaddiccions i els continguts lesius. El programa va ser posat a prova durant el curs anterior a dues escoles públiques i dues de concertades i el curs 2018-2019 es posa a disposició del conjunt de les escoles catalanes.

El projecte compta amb la col·laboració del Departament d'Ensenyament, el Col·legi de Periodistes de Catalunya, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals i la Fundació Bancària la Caixa. A la presentació, a més del conseller d'Ensenyament hi havia el president del CAC, Roger Loppacher, la degana del Col·legi de Periodistes, Neus Bonet, la presidenta en funcions del CCMA, Núria Llorach i el director de l'àrea comercial i educativa de la Caixa, Xavier Bertolín.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article