La coordinació entre metges del CAP i logopedes, clau per a la detecció precoç d’infants amb autisme

Defugir la mirada de l’adult, no assenyalar amb el dit i la falta d’expressivitat són alguns dels signes d’alerta que presenta un nadó amb aquest trastorn


Segons estudis europeus, un de cada cent infants té un trastorn de l’espectre de l’autisme (TEA) a Europa. A l’Estat espanyol no hi ha estudis poblacionals ni censos oficials d’aquest trastorn del neurodesenvolupament que mostra deficiències en la comunicació, el llenguatge i la interacció social. Les famílies que tenen un infant amb TEA “sovint es troben poc orientades en el sistema sociosanitari”, explica Alfonso Igualada, director del grau de Logopèdia, que ofereixen conjuntament la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya i la Universitat Oberta de Catalunya. “La derivació entre especialistes sovint els fa perdre temps per a derivar els infants als professionals adequats”, alerta. Per a aquest especialista, la solució arribarà quan, des de l’atenció mèdica primària, es faci una derivació directa als logopedes. 

Quan un nadó mostra poc contacte visual amb les cares dels adults durant els primers sis mesos de vida, quan no segueix la seva mirada quan en té vuit, quan no para atenció als objectes que el rodegen dels sis als dotze mesos, o quan no assenyala amb el dit (que és una de les conductes comunicatives primerenques dels infants), pot ser que tingui un TEA. Per a Igualada, “els professionals d’atenció primària als centres de salut han de saber reconèixer aquests signes d’alerta per a assegurar una atenció precoç de les patologies de la comunicació i del llenguatge”.

A l’Estat espanyol, als centres d’atenció precoç hi ha logopedes especialitzats en els trastorns del desenvolupament per a atendre infants fins a sis anys. Alfonso Igualada explica que “és crucial qui hi hagi una bona coordinació entre els serveis sanitaris, com els metges d’atenció primària i els neuropediatres, amb els centres d’atenció precoç per a assegurar que el TEA es detecta des del començament”.

Aquesta coordinació entre els centres d’atenció precoç també s’ha d’assegurar en el traspàs de la informació als centres educatius. I és que en cada aula d’infants d’entre quatre i cinc anys, n’hi ha dos que tenen trastorns greus del llenguatge de causa desconeguda. Igualada afirma que cal que els logopedes entrin a les escoles.

L’Acadèmia Americana de Pediatria aconsella fer una prova de cribatge per a detectar TEA a tots els infants d’entre 18 i 24 mesos, i els que mostren factors de risc (com seria el cas dels germans per qüestions genètiques) haurien de ser derivats a una avaluació exhaustiva de la comunicació i el llenguatge.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article