El comitè d'empresa del Consorci de Benestar Social del Gironès es queixa de falta de planificació a Salt

Demanen una auditoria externa per revisar si el servei que s'ofereix s'adequa a les necessitats del municipi


El comitè d'empresa del Consorci de Benestar Social del Gironès-Salt acusa la direcció de no tenir “un projecte propi” de serveis socials pensat per al municipi de Salt (Gironès). Així ho ha detallat la presidenta del comitè, Gemma Martínez. Martínez creu que “l'Ajuntament de Salt ha de demanar ajuda a la Generalitat perquè faci una auditoria al Consorci”.

Aquesta anàlisi externa hauria de servir per veure “si els efectius que hi ha en els serveis socials són suficients i si hi ha una manera millor d'oferir el servei”. Segons Martínez, aquesta auditoria permetria detectar que els treballadors pateixen “una situació d'incidències molt elevada”. Per això el comitè d'empresa demana crear un “model de serveis socials” específic per a Salt, ja que hi ha “una situació complexa”.

La presidenta del comitè ha assegurat que constantment són víctimes “d'insults i amenaces de mort”, però que això “no queda registrat enlloc”. Segons Martínez, quan en una entrevista un treballador rep amenaces o insults, “queda commocionat”.

De tota manera, en sortir del despatx no hi ha cap document que estipuli com actuar després. “El professional té una agenda plena d'entrevistes i no sap si ha de seguir o ha de ser ell qui ha de trucar per anul·lar-les”, ha insistit Martínez.

A més, la presidenta del comitè assegura que quan hi ha aquests incidents “no es comunica a la mútua” i, per això, ”sembla que no existeixi i no se n'estudia el risc laboral que comporta”. De fet, sosté Martínez, alguns treballadors “s'han agafat la baixa per desgast i desànim”. En aquest sentit, la presidenta diu que els treballadors se senten “menystinguts” per part del Consorci de Benestar Social, per la manca de protocols en seguretat laboral.

Segons el comitè d'empresa, una de les possibles sortides passa per crear “un quadre de càrrecs de coordinadors i caps de servei”. D'aquesta manera, si hi ha “un coordinador d'àrea” a Salt, podrien demanar com actuar en cas d'incidència als despatxos.

Però actualment no hi ha cap superior a les oficines de Salt i els directors es troben a la seu del Consell Comarcal del Gironès. Per això els treballadors creuen que “no hi ha ningú que pensi en la organització del servei ni apliqui un model de qualitat”.

Des de fa un parell de mesos ja s'ha començat a treballar en aquest protocol. Tot i així, els treballadors denuncien que el consorci no ha demanat a cap expert en riscos i seguretat laboral que els ajudi a resoldre aquesta situació. De fet, una inspecció d'avaluació de risc dels llocs de treball ja va detectar que els treballadors patien amenaces per part dels usuaris i els demanava actuar en aquest sentit.

El Consorci va resoldre les demandes de l'estudi contractant un guarda de seguretat. De tota manera, Gemma Martínez ha afirmat que “no sempre està als despatxos, perquè a vegades ha d'atendre els usuaris que arriben”.

Investigacions de la treballadora apunyalada

Una de les conseqüències de la tensió que es viu és l'agressió que es va produir a una treballadora del Consorci de Benestar Social Gironès-Salt el passat 23 de novembre. Arran d'aquests fets, el comitè d'empresa va demanar obrir una investigació “per saber com havia anat l'accident”. De tota manera, encara no han rebut cap document.

En paral·lel, el comitè d'empresa si que ha anat parlant amb diversos treballadors per esbrinar què va passar. Si bé és cert que l'agressor no era un usuari dels serveis socials de Salt, sí que ho era del Centre d'Acollida La Sopa de Girona. A més, han identificat que l'agressor havia trencat els vidres del centre de Salt aquest estiu i havia “fet destrosses en alguns vehicles de treballadors”. Aquestes agressions estan gravades per una càmera de videovigilància.

En paral·lel, a la treballadora apunyalada també li van punxar les rodes en dues ocasions, tot i que no hi ha proves de qui va ser. Segons els treballadors, si hi hagués hagut un protocol de seguretat laboral, s'haguessin pogut investigar les agressions de l'home al centre i identificar-lo com un usuari de La Sopa. Sabent que era usuari de la xarxa de serveis socials, es podria haver parlat amb ell i donar-li l'atenció necessària per evitar més agressions.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article