Uns 200 alumnes de tercer i quart de primària del Bages canten a favor de diversitat sexual i de gènere

Els nens i nenes s’han après sis cançons que parlen de l’estima a partir d’un relat que passa a l’estiu durant unes colònies


Uns 200 alumnes de tercer i quart de primària de diverses escoles d’Artés, Avinyó, Balsareny, Fonollosa i Santpedor participaran entre aquest dijous i divendres a la cantata per la diversitat sexual i de gènere que ha organitzat el Consell Comarcal del Bages.

L’objectiu és donar visibilitat a la diversitat afectiva, combatre les fòbies i garantir els drets de les persones lesbianes, gais, trans, o bisexuals. A través de la música, els nens i nenes comprenen i es don visibilitat a les diferents maneres d’estimar. Els alumnes, allunyats dels prejudicis de molts adults, defensen la llibertat de cadascú per fer “el que vulgui”.

En el cas de l’Oriol Merino, alumne de l’escola Barnola d’Artés, ell veu molt normal que un noi s’enamori d’un noi i una noia ho faci d’una noia. “No hi ha regles per això”, ha destacat. El llibre de David Martell ‘Unes colònies d’aventura’ ha servit de pretext per a la cantata que han preparat uns 200 alumnes del Bages. L’objectiu era treballar la diversitat afectiva, sexual i de gènere a través de les cançons que proposa el llibre editat pel Consell Comarcal.

Les colònies és un tema molt proper als nens i nenes de 3r i 4t i ha servit perquè a partir d’un fet inesperat -veure dues noies fent-se un petó sota un salt d’aigua enmig del bosc- es pugui parlar del fet que dues persones del mateix sexe siguin parella i es normalitzi aquesta situació.

Un dels alumnes de quart de primària de l’escola Barnola d’Artés, en Max Figueras, creu que està bé que hi hagi “gent de tota mena”. Al conte, la noia que es feia un petó amb una altra és la cuinera que els fa el menjar a les colònies i a l’hora de sopar el conte explica que hi ha nens que se’n riuen. “Jo crec que tothom pot ser lesbiana, gay o heterosexual i no passa res”, ha resolt.

En aquest mateix sentit s’ha expressat una altra alumna, la Laura Clotet, que ha assenyalat que allò realment important és el fet que “tots són persones”. Clotet ha explicat que a classe, com a treball previ per la cantata, van analitzar unes imatges on es veia nens i nenes que encara que haguessin nascut amb una condició, es podien sentir d’aquell sexe o del sexe contrari. “Allò important és que ens sentim a gust”, ha destacat Clotet.

Paraules com transsexual o lesbiana, noves per als alumnes

Alguns dels alumnes de cinquè, amb qui també s’ha treballat una de les cançons del conte encara que no participen a la cantata, han explicat com mai abans havien sentit paraules com transsexual o lesbiana. A través de la creativitat, han elaborat un mural que penja del passadís de l’escola on s’expliquen els diferents tipus de diversitat sexual que poden existir i també es poden conèixer les diferències a través d’uns dibuixos que han fet. Dos dels alumnes, Martí Bojons i Marta Gost, han assenyalat que després de fer el treball, pensen que “tothom és lliure de fer el que vulgui amb la seva parella”.

La mestra de música de l’escola Barnola, la Raquel Tàpia, ha explicat que la cantata representa una manera de treballar la música “significativa, global i interdisciplinar” La professora ha explicat que els nens i nenes han viscut l’experiència d’una manera molt intensa i s’ho han passat molt bé. “Els nens estaven molt motivats per aprendre-ho tot en matèria de diversitats i els sentiments que tenien”, ha explicat.

Entrar a parlar d’una temàtica com aquesta amb els alumnes no sempre ha estat senzill, però Tàpia ha destacat que hi ha moltes famílies “que tenen tiets, amics o altres familiars que tenen una parella del mateix sexe”, i per això tot el treball també s’ha viscut “d’una manera molt natural”.

Des de la direcció de l’escola Barnola, Amanda Famerich ha explicat que intenten que aquest tipus de projectes no siguin “un bolet” i que es proposin activitats al llarg de tot el curs al voltant de la igualtat de gènere. Per exemple, si un dia hi ha un conflicte d’aquest tipus al pati també s’aprofita per treballar-ho amb més profunditat.

De la seva banda, el conseller comarcal de l’Àrea d’Acció Social, Albert Marañon, ha destacat que moltes vegades, en la societat en què vivim, encara es veu amb cert “recel” el fet que dues persones del mateix sexe mostrin afecte en públic. Marañón espera que a partir d’aquest treball amb la cantata i amb el conte els nens i nenes del Bages “ja no vegin aquestes mostres d’afecte com una cosa estranya, sinó com un fet totalment normal”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article