Bargalló: “Els instituts escola han de ser una eina de transició de primària a secundària excel·lent”

El conseller d'Educació preveu que els centres que abasten tota l'etapa d'escolarització aniran “en expansió progressiva”

El conseller d'Educació, Josep Bargalló, ha assegurat aquest dissabte que “els instituts escola han de ser una eina de transició de primària a secundària excel·lent” i ha predit que aquest tipus de centres aniran “en expansió progressiva”.

En la cloenda de la primera Jornada d'Instituts Escola, Bargalló ha apuntat que els centres que abasten tota l'etapa d'escolarització, entre els 3 i els 16 anys, són un “bon model” educatiu, malgrat que encara són “minoritaris”, ja que, actualment, n'hi ha 29 a Catalunya.

Tot i així, el conseller d'Educació ha recordat que el curs que ve s'estrenen 25 instituts escola nous i ha avançat que s'han plantejat unes 125 peticions per a l'altre curs. Durant la primera Jornada d'Instituts Escola, celebrada sota el nom d'‘Aprenem compartint’ a l'Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya, Bargalló ha posat en valor la tasca dels centres que comprenen tot el procés d'escolarització. “És un model que assumim com a propi i com a nostre”, ha remarcat el conseller d'Educació, tot precisant que el sistema educatiu català és “molt divers” i que, per tant, els instituts escola també ho són.

A més, Bargalló ha destacat que aquest tipus de centres són en algunes zones “una eina de reequilibri territorial, de barri, de ciutat o de cohesió social”. De la mateixa manera, el secretari de Polítiques Educatives, Carles Martínez, ha subratllat que els resultats dels actuals instituts escola a Catalunya són “molt positius” perquè permeten “una transformació del sistema educatiu”.

Per a Martínez, aquest model de centre millora la transició de primària a secundària, un aspecte que, segons ha considerat, és “una de les principals febleses del sistema educatiu”.

La jornada ha aplegat unes 300 persones, majoritàriament provinents dels 29 instituts escola catalans i dels 25 que s'estrenaran al curs vinent. A més, per donar a conèixer aquest model educatiu, s’han presentat una dotzena d’experiències d'instituts escola d'arreu del territori.

Un projecte de continuïtat formativa

El model d’institut escola implica que un sol centre pugui oferir diferents nivells educatius fins a abastar tota l’etapa d’escolarització, entre els 3 i els 16 anys. Així, es facilita la integració i un únic projecte pedagògic. Aquest projecte ha de donar una continuïtat formativa, en especial en el pas entre l’etapa de primària i la de secundària. I al seu torn, la continuïtat ha d’afavorir un seguiment de l’evolució dels alumnes.

El primer institut escola

L'any 1932, es va fundar al Parc de la Ciutadella l'Institut Escola de la Generalitat de Catalunya, el primer amb aquest tipus de model educatiu.

El funcionament del centre el determinaven les normes elaborades pel Consell de Cultura de la Generalitat, que fixava, entre d’altres aspectes, l’edat mínima d’ingrés al centre (11 anys), l’admissió d’alumnat dels dos sexes, el nombre d’alumnes, el pla d’ensenyament i l’organització.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article