L’animació turística: un repte de l’animació sociocultural

Pot el turisme enfortir la comunitat? Qüestionar-se això en temps de massificació turística, on la gentrificació, la banalització de l'espai públic i l'impacte especulatiu dels habitatges turístics trastoca la convivència en el territori que acull, ens porta impulsivament a donar un ‘no’ rotund com a resposta. Però cal una mirada atenta, adonar-nos que aquest impacte ha portat a repensar la legislació, en matèria de turisme, i la intervenció-gestió de l'espai públic. Davant d'aquest fenomen, cal fixar la mirada sobre el potencial del desenvolupament local, sent corresponsables amb el tipus de productes i programes d'animació turística que oferim.

L'animació turística suposa una metodologia d'intervenció o una eina transformadora, tant per les professionals com per la realitat local en la qual intervenen. Permet obrir consciències, oportunitats de coneixements, a més de la revaloralització i respecte pel territori. Qualsevol actuació parteix d'una diagnosi i aposta per una visió descentralitzada, sostenible i innovadora, que realça els recursos naturals, socials i culturals de la comunitat autòctona.

L'animadora turística, amb la seva acció, intervé en el procés de desenvolupament de les persones i les comunitats, treballa per a les persones i amb les persones. Ha desaparegut aquella mirada que la relega a ser únicament una professional que busca l'entreteniment de les persones usuàries d'un equipament turístic i procura pels beneficis econòmics de l'empresa. Amb aquesta visió, la professional de l'animació assumeix un rol de mediadora entre el territori, la turista i l'empresa, establint vincles de participació i cohesió entre totes les agents que intervenen en l'activitat turística, potenciant d'aquesta manera, la creació de xarxa local.

Perquè això sigui possible, caldrà estar atentes a què els productes i els programes d'animació turística, permetin fer valdre l'equitat i l'apoderament de les persones. Que quedin emmarcats des d'una perspectiva integral i respectuosa amb la persona, des de la igualtat i considerant l'accessibilitat i la perspectiva de gènere. Aquesta manera d'entendre l'animació permet a la clienta-turista tenir la llibertat de decidir si vol ser agent activa, participativa, i amb possibilitat d'actuar en grup, en un àmbit d'oci.

Com a docent, em motiva fer arribar a l'aula experiències d'aprenentatge reals, que permetin aproximar a l'estudianta a l'àmbit professional, afavorint una formació integral, apoderadora i amb poder transformador. Formació també, generadora de consciència crítica i de sensibilitat enfront de la realitat sociocultural que vivim. Sovint, em qüestiono la manera de flexibilitzar l'ús de l'espai i el temps que passem a classe, de la coordinació dels recursos humans i de la transversalitat dels coneixements. També que l'aprenentatge els permeti l'assoliment de competències personals i socials requerides per esdevenir una bona dinamitzadora.

Amb aquesta mirada es presenta un dels projectes que hem realitzat aquest curs les estudiantes de segon del Cicle Formatiu d'Animació Sociocultural i Turística. L'encàrrec era programar i dinamitzar una Ruta cultural-turística a la ciutat de Barcelona. Es va presentar l'activitat en forma de repte. Calia tenir en consideració el Pla estratègic de turisme a Barcelona 2016-2020, basant-se en criteris de responsabilitat, cohesió, innovació, i complint els principis de sostenibilitat, la perspectiva de gènere i les condicions d'accessibilitat. Es va revisar el Pla de turisme dels districtes que apunta cap a una política de desconcentració del centre històric i l'aspiració de reequilibrar el territori, portant activitat turística als barris perifèrics. Per a la preparació de la Ruta es va fer una anàlisi del territori, investigant i recopilant informació, per tal de documentar i preparar la dinamització. La selecció dels punts d'interès de l'itinerari es va fer en funció del valor identitari, social i cultural del barri i dels esdeveniments històrics.

Amb la idea d'establir vincles de participació i cohesió amb altres agents del territori, ens vam posar en contacte amb les responsables de diferents equipaments. Minuts.cat ens va facilitar la difusió de l'activitat en la seva pàgina web i el sistema d'inscripcions, a més d'oferir 180 minuts a cada participant per bescanviar per un taller. En el Mercat de la Guineueta, a l'aula de cuina, vàrem fer un tast gastronòmic amb productes propis del territori i com a mostra de la cuina catalana. I European Projects & Internacional Affairs de la Fundació BCN Formació Professional va fer difusió entre els estudiants d'Eramus a Barcelona, fent que tinguéssim participants procedents de Roma, Noruega i Munich i féssim la Ruta en anglès i català.

En l'àmbit organitzatiu vam establir tres comissions de treball, cadascuna responsable de programar i dinamitzar alguns dels punts de la ruta, utilitzant diferents tècniques de dinamització com la fotografia, el joc en forma de gimcana i l'escenificació teatral. Tota l'experiència viscuda ens ha aportat a estudiantes i professores participants en aquest projecte, un aprenentatge viu i dinàmic d'un procés de dinamització cultural i d'animació turística, transferible a altres realitats i entorns acadèmics i socials. Una magnífica integració de teoria i pràctica en l'àmbit de les professions socials i culturals.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Elvira Costa Miró Cervera
1.
Un article que no es pot escriure si no es té un bon coneixement de la temàtica. El turisme, dins del àmbit de l'animació turística, és una gran eina a treballar per poder conèixer i donar a conèixer cada racó, de cada barri, de cada ciutat. Una professió amb molt de futur de la manera que està enfocada. Fan falta professionals en aquest àmbit i aquest cicle formatiu pot ser una gran sortida per tots aquelles persones que tinguin el neguit de descobrir una nova professió on cultura, societat i turisme van de la mà.
  • 1
  • 0

Comenta aquest article