Pot el turisme enfortir la comunitat? Qüestionar-se això en temps de massificació turística, on la gentrificació, la banalització de l'espai públic i l'impacte especulatiu dels habitatges turístics trastoca la convivència en el territori que acull, ens porta impulsivament a donar un ‘no’ rotund com a resposta. Però cal una mirada atenta, adonar-nos que aquest impacte ha portat a repensar la legislació, en matèria de turisme, i la intervenció-gestió de l'espai públic. Davant d'aquest fenomen, cal fixar la mirada sobre el potencial del desenvolupament local, sent corresponsables amb el tipus de productes i programes d'animació turística que oferim.
L'animació turística suposa una metodologia d'intervenció o una eina transformadora, tant per les professionals com per la realitat local en la qual intervenen. Permet obrir consciències, oportunitats de coneixements, a més de la revaloralització i respecte pel territori. Qualsevol actuació parteix d'una diagnosi i aposta per una visió descentralitzada, sostenible i innovadora, que realça els recursos naturals, socials i culturals de la comunitat autòctona.
L'animadora turística, amb la seva acció, intervé en el procés de desenvolupament de les persones i les comunitats, treballa per a les persones i amb les persones. Ha desaparegut aquella mirada que la relega a ser únicament una professional que busca l'entreteniment de les persones usuàries d'un equipament turístic i procura pels beneficis econòmics de l'empresa. Amb aquesta visió, la professional de l'animació assumeix un rol de mediadora entre el territori, la turista i l'empresa, establint vincles de participació i cohesió entre totes les agents que intervenen en l'activitat turística, potenciant d'aquesta manera, la creació de xarxa local.
Perquè això sigui possible, caldrà estar atentes a què els productes i els programes d'animació turística, permetin fer valdre l'equitat i l'apoderament de les persones. Que quedin emmarcats des d'una perspectiva integral i respectuosa amb la persona, des de la igualtat i considerant l'accessibilitat i la perspectiva de gènere. Aquesta manera d'entendre l'animació permet a la clienta-turista tenir la llibertat de decidir si vol ser agent activa, participativa, i amb possibilitat d'actuar en grup, en un àmbit d'oci.
Com a docent, em motiva fer arribar a l'aula experiències d'aprenentatge reals, que permetin aproximar a l'estudianta a l'àmbit professional, afavorint una formació integral, apoderadora i amb poder transformador. Formació també, generadora de consciència crítica i de sensibilitat enfront de la realitat sociocultural que vivim. Sovint, em qüestiono la manera de flexibilitzar l'ús de l'espai i el temps que passem a classe, de la coordinació dels recursos humans i de la transversalitat dels coneixements. També que l'aprenentatge els permeti l'assoliment de competències personals i socials requerides per esdevenir una bona dinamitzadora.
Amb aquesta mirada es presenta un dels projectes que hem realitzat aquest curs les estudiantes de segon del Cicle Formatiu d'Animació Sociocultural i Turística. L'encàrrec era programar i dinamitzar una Ruta cultural-turística a la ciutat de Barcelona. Es va presentar l'activitat en forma de repte. Calia tenir en consideració el Pla estratègic de turisme a Barcelona 2016-2020, basant-se en criteris de responsabilitat, cohesió, innovació, i complint els principis de sostenibilitat, la perspectiva de gènere i les condicions d'accessibilitat. Es va revisar el Pla de turisme dels districtes que apunta cap a una política de desconcentració del centre històric i l'aspiració de reequilibrar el territori, portant activitat turística als barris perifèrics. Per a la preparació de la Ruta es va fer una anàlisi del territori, investigant i recopilant informació, per tal de documentar i preparar la dinamització. La selecció dels punts d'interès de l'itinerari es va fer en funció del valor identitari, social i cultural del barri i dels esdeveniments històrics.
Amb la idea d'establir vincles de participació i cohesió amb altres agents del territori, ens vam posar en contacte amb les responsables de diferents equipaments. Minuts.cat ens va facilitar la difusió de l'activitat en la seva pàgina web i el sistema d'inscripcions, a més d'oferir 180 minuts a cada participant per bescanviar per un taller. En el Mercat de la Guineueta, a l'aula de cuina, vàrem fer un tast gastronòmic amb productes propis del territori i com a mostra de la cuina catalana. I European Projects & Internacional Affairs de la Fundació BCN Formació Professional va fer difusió entre els estudiants d'Eramus a Barcelona, fent que tinguéssim participants procedents de Roma, Noruega i Munich i féssim la Ruta en anglès i català.
En l'àmbit organitzatiu vam establir tres comissions de treball, cadascuna responsable de programar i dinamitzar alguns dels punts de la ruta, utilitzant diferents tècniques de dinamització com la fotografia, el joc en forma de gimcana i l'escenificació teatral. Tota l'experiència viscuda ens ha aportat a estudiantes i professores participants en aquest projecte, un aprenentatge viu i dinàmic d'un procés de dinamització cultural i d'animació turística, transferible a altres realitats i entorns acadèmics i socials. Una magnífica integració de teoria i pràctica en l'àmbit de les professions socials i culturals.
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari