La iniciativa emprenedora en l'Animació sociocultural, eina per aconseguir el canvi i la transformació social

Com a docent del mòdul d'Emprenedoria soc molt conscient de la importància de la iniciativa emprenedora com a font de desenvolupament econòmic i social. En aquest article vull abordar la necessitat de fomentar la iniciativa emprenedora entre els i les joves estudiants d'Animació Sociocultural i Turística per contribuir a la transformació de la nostra societat.

Quan sentim parlar d'iniciativa emprenedora, pensem en la creació d'una empresa amb un objectiu bàsic: la maximització del benefici per les persones accionistes. Però, des de les aules hem de provocar altres comportaments, com la propensió a induir canvis en un mateix, la capacitat d'acceptar i donar suport a la innovació provocada per factors externs, d'assumir la responsabilitat de les mateixes accions, de finalitzar allò que es comença, de saber en quina direcció anem i d'establir objectius i complir-los. Hem de transmetre la motivació necessària per a l'èxit, esdevenint emprenedors i emprenedores amb iniciatives en els àmbits social, cultural, científic i esportiu, creant noves empreses o generant projectes innovadors a empreses ja establertes.

Si definim les empreses socials com aquelles la missió de les quals és assolir un impacte positiu en la societat, la seva política de reinversions és del 100% dels beneficis obtinguts. En les que més del 50% dels ingressos provenen de la facturació dels seus productes i/o serveis, a principis del 2018, a Catalunya, hi havia menys de 300 empreses, segons un estudi publicat per l'Agència pública per a la competitivitat de l'empresa catalana.

El 70% d'aquestes empreses són proveïdores de serveis i el seu àmbit principal d'impacte és la inserció laboral, especialment de persones en risc d'exclusió social. Tanmateix, només un 2,5% del total analitzat es centren en l'àmbit sociocultural.

La majoria de les empreses tenen una trajectòria superior als deu anys. No obstant això, menys d'una sisena part de les empreses s'han creat en els dos últims anys, per tant el sector creix però aquest creixement tendeix a estancar-se si no les potenciem.

En aquest estudi s'han destacat una sèrie de dificultats i necessitats d'acompanyament, finançament, de coneixement i sostenibilitat. I és per aquest motiu que cal donar un toc d'atenció a les polítiques econòmiques per continuar promovent programes d'acompanyament i ajuda per a la creació d'aquestes empreses.

Aquest és l'ecosistema de les empreses socials a Catalunya i és per aquest motiu que aposto fermament per fomentar la iniciativa emprenedora des de les aules, focalitzada en la creació d'empreses de l'àmbit socioeducatiu i sociocultural que, interaccionant directament amb col·lectius d'il·limitada potencialitat educativa, contribueixin a la transformació social per a l'edificació d'una societat més responsable, crítica i justa. En definitiva, iniciatives empresarials que fomentin valors com la justícia, la llibertat, la crítica social i política, la solidaritat, la cooperació, el diàleg i el consens.

Per altra banda, refermar l'esperit emprenedor, dins de l'àmbit de l'animació, per al desenvolupament d'activitats i iniciatives professionals i empresarials que vagin en la línia de l'autoocupació, és una fantàstica oportunitat per contrarestar algunes debilitats vinculades a l'exercici de la professió, com la falta de reconeixement, la competència, l'intrusisme professional, els estereotips sobre l'animació, la visió parcial de l'oci i el lleure i la dispersió laboral.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article