Des de la formació, cap a la inclusió

Els infants i joves que viuen en situació de major vulnerabilitat social, han de lluitar a partir de contextos adversos que no els ofereixen les mateixes facilitats i possibilitats de gaudir d'una vida en dignitat i amb tots els seus drets respectats. Per aquest motiu jo sempre he admirat i respectat profundament a aquests infants i joves, perquè han de fer front, no tan sols a les mateixes dificultats que ha d'afrontar qualsevol altre infant sinó que, a més, han de ser capaços de superar dificultats afegides com són l'habitatge, la situació del barri, de la ciutat, de la família, etc.

A partir d'aquí, la meva conclusió és que creixen i maduren persones amb major capacitat de lluita i superació, resilients, amb major capacitat d'enfrontar-se a situacions adverses, encara que a vegades puguin necessitar algun ajut o suport extern (per altra banda, ajuts que necessitem tots per a superar les adversitats).

Però l'experiència també ens diu que per a sortir de situacions d'alta vulnerabilitat, és fonamental la formació. A més formació, més possibilitats de poder accedir al món laboral, al món cultural, al món social, al món econòmic, …

És per aquest motiu, que les entitats que treballem en l'acompanyament i en la prevenció amb els infants i joves, que treballem per la lluita dels drets dels infants, li donem gran importància al suport educatiu i formatiu amb la mirada posada en el seu propi futur. Hem de ser un suport i un complement al sistema educatiu reglat (escoles i instituts), per a reforçar la formació dels infants, per a obrir-los-hi noves finestres que els permetin respirar i albirar un futur que valgui la pena, moltes vegades en un entorn fosc i tancat.

Ja fa uns anys, des de la Fundació Joan Salvador Gavina vam posar en funcionament uns cursos formatius adreçats als joves de 15 a 17 anys, per a tenir un primer contacte amb el món del lleure (cursos de formació per a premonitors de lleure). Els primers anys, els vam adreçar de manera exclusiva als joves del barri del Raval de Barcelona. D'aquesta manera, els mateixos joves del Raval que havien rebut suport social, es formaven per a convertir-se algun dia en agents educatius del barri on s'han criat i referents educatius dels infants del seu entorn.

Però amb el pas dels anys, aquest projecte l'hem anat obrint a joves d'altres barris de la ciutat, amb realitats socials molt diferents, per a ampliar mires i expectatives a tots els participants, i sent conscients que tothom aprèn de tothom. D'aquesta manera, diverses escoles de tota la ciutat s'han implicat en aquest projecte formatiu.

Però a més, amb el pas del temps, hem pogut oferir llocs de feina en el món del lleure, a joves als que hem format nosaltres i que, a través d'aquest projecte, poden accedir a les seves primeres experiències laborals, les quals els hi pot permetre, qui sap si algun dia, entrar en el mercat de treball amb una estabilitat i perspectiva de futur.

Entenem que estem facilitant un camí, des de la formació cap a la inclusió social i laboral de joves de procedències i realitats diferents, que d'altra manera ho tindrien més complicat, i que senten la inquietud de fer quelcom que ajudi a trencar els desequilibris de la societat i contribueixi a una major cohesió social.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article