Quan el Sol de la vida s’encongeix


Conscients de la importància d’afrontar amb qualitat i bon viure la tardor de la vida, hem seguit a Aula Actual els últims avenços que sobre aquest tema ha analitzat la neurociència i els diversos equips especialitzats a investigar els factors que intervenen en el progressiu declivi de les capacitats i habilitats físiques i mentals en aquesta etapa de la vida.

A partir d’aquestes constatacions hem creat uns materials i una metodologia de treball pels nostres tallers d’activació mental per a la gent gran amb els quals ens permet ajudar a les persones que, situades en aquesta franja d’edat, accentuen el procés de pèrdues de capacitats.

Abans d’exposar el nostre projecte, voldríem situar-nos per uns moments en els inicis de la nostra vida. Quan nasquérem es va crear un punt de llum en el firmament humà: un punt carregat d’energia transformadora gràcies a la dotació genètica que rebérem dels nostres pares. Aquest nucli de força física i mental, va anar creixent gràcies al seu poder evolutiu estimulat pels impulsos afectius dels nostres progenitors, l’experimentació intuïtiva inicial, els nostres aprenentatges posteriors des de l’escola i el perllongat període d’activitat professional. Alguns de nosaltres vam crear noves vides dins del projecte de família i fórem actors de les dinàmiques socials que s’anaven produint.

Hem aconseguit èxits, aprofitant les nostres capacitats i la nostra empenta emprenedora. També hem afrontat turbulències, fracassos, decepcions. Tot plegat ha anat teixint la nostra història.

Però el temps ha anat fent temps, i la nostra trajectòria pot haver entrat ja en l’etapa de la tardor de la vida, quan es fan més consistents les pèrdues de facultats i de capacitats, i el debilitament emocional. Anem reduint la fortalesa per afrontar sentiments difícils: la por, la impotència de seguir el ritme dels nous temps, l’ansietat sobre els interrogants del futur, de la soledat i amb més freqüència de malalties i descompensacions orgàniques.

Aula Actual, com hem dit abans, ha volgut crear unes estimulacions que aportin energia mental, autoconfiança i capacitat d’aprenentatge per optimitzar tot el possible el capital de recursos i d’actius intangibles que ajudin a perllongar més anys de qualitat de vida.

Darrerament, amb la consciència que la població mundial envelleix i el temps de vida s’ha fet, sortosament, més llarg, s’han anat produint estudis que permeten frenar l’envelliment. Tinguem en compte que al llarg del segle XX s’ha quasi duplicat la durada de la vida, d’una mitjana de cinquanta anys, apropant-nos als noranta o cent anys.

Fa pocs anys, un equip investigador de cèl·lules canceroses analitzaren com es reprodueixen les cèl·lules sanes. Comprovaren que un factor crític per al manteniment de la vida es troba en els telòmers que estan a les puntes dels cromosomes. Es tracta d’un enzim que es diu “telomerasa”. Comprovaren que la intensitat de desgast dels telòmers, condicionava l’allargament de la vida, amb influència negativa en malalties neuro-degeneratives, entre d’altres. Observaren que la qualitat dels telòmers, a més de l’ajuda que els aporta un enzim, la telomerassa, hi influïen també tres importants condicionants: una alimentació sana i equilibrada, l’exercici físic sostingut, i la salut mental, és a dir, el control de l’estrès, la reducció dels impactes de les emocions negatives i l’experimentació d’aprendre formes de vida que mantinguin actives les funcions i capacitats mentals i la qualitat emocional.

Altres investigacions han constatat que el 80% de les decisions que prenem es produeixen des de la influència emocional. També sabem que un excés d’estrès sostingut, activa excessivament el cortisol que compromet un bon equilibri orgànic.

Aula Actual, des d’aquestes constatacions, ha creat grups de persones grans, de fet a partir dels seixanta anys, que els ajuda a entrenar la memòria, a encarar les situacions de la vida amb una capacitat d’anàlisi crítica i objectivable que els permet prendre decisions coherents i positives. Treballem també l'enriquiment del llenguatge per interpretar millor els components de la seva realitat de vida i comunicar-se amb més eficiència i encert. Igualment, potenciem la capacitat creativa que ens ajuda a sortir de les rutines i a trobar solucions més efectives als problemes i reptes que han d’afrontar.

Finalment, donem molta rellevància a la gestió de les emocions que viuen, especialment a les que els genera ansietat o por, o sentiment de risc, ajudant-los a assumir les pèrdues que són inevitables amb una actitud constructiva. Això va associat a la creació vincles relacionals positius, a crear noves amistats en els mateixos tallers d’activació mental. A combatre la soledat i per tant, a reduir les obsessions compulsives negatives de la soledat afectiva.

Actualment, Aula Actual, coordina 12 tallers d’activació mental que treballen els factors esmentats, dinamitzats per monitores de qualitat tècnica i humana que des del voluntariat, promouen el desenvolupament dels diferents participants d’aquests grups, coordinades tècnicament per l’equip d’Aula Actual de la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC).

Des d’aquestes darreres ratlles, volem agrair la gran tasca de les monitores voluntàries: la seva eficàcia, competència dinamitzadora i el caliu humà que aporten amb la seva manera de tractar el grup, són ingredients imprescindibles per afrontar i acompanyar aquest moment crític de tot humà, quan el Sol de la vida s’encongeix.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

M.Assumpta Clopas Fisa Martorell
1.

Felicitats per la iniciativa!!!!

  • 0
  • 0

Comenta aquest article