La petjada social de les empreses


El setembre de 2015 l'Assemblea General de l'ONU va fixar l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, fent així una crida universal a l'adopció de mesures per posar fi a la pobresa, protegir el planeta i garantir que totes les persones gaudeixin de pau i prosperitat. L'Agenda planteja 17 objectius que toquen les esferes econòmica, social i ambiental. Avui, quatre anys després del seu naixement, podem afirmar que els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) han entrat a l'agenda de la majoria de líders polítics mundials, com es va comprovar a la 50a edició del Fòrum Econòmic Mundial, celebrat el passat mes de gener a Davos. És el primer pas per aconseguir assolir amb èxit aquesta ambiciosa iniciativa.

De la mateixa manera, la societat ha començat a exigir a empreses i governs un comportament ètic, premiant aquelles firmes que són competitives en qualitat i en preu, però també en valors compartits pel conjunt de la societat. Les empreses han entès que no podien quedar-se al marge d'aquesta tendència, començant a transformant-se al llarg d'aquests darrers anys en molt més que organitzacions que ofereixen productes i serveis. I és que per poder encaixar dins dels nous criteris del consumidor, cada vegada més les empreses tendeixen a generar o transformar el seu producte fent-lo responsable a més de competitiu.

Fruit d'aquesta nova consciència de corresponsabilitat, torna amb més força que mai el concepte de “Petjada Social”, que posa nom a l'impacte que genera l'activitat d'una empresa sobre la societat on opera. Aquesta Petjada Social pot tenir un efecte positiu o negatiu sobre l'entorn i els grups d'interès de l'organització. En aquesta línia, diferenciem tres grans vessants de la petjada social d'una empresa: el benestar social que genera, és a dir el seu impacte en el benestar de les persones, des de la inclusió de qualsevol mena de col·lectiu fins a la salut dels treballadors; l'efecte en l'economia local, a través dels llocs de feina que genera i la seva qualitat, per exemple; i l'impacte en l'entorn en el seu sentit més ampli, des de les relacions institucionals fins a l'impacte mediambiental del negoci.

Les empreses s'enfronten ara al gran repte de fer compatible l'activitat del seu negoci amb la responsabilitat social i la transparència que demanda la societat. Per aconseguir-ho serà imprescindible, en primer lloc, conèixer i, per tant, mesurar la seva Petjada Social per després poder implementar una estratègia de millora. Des del punt de vista normatiu, l'aplicació de la llei d'informació no financera i diversitat, que té l'objectiu d'augmentar la transparència de les empreses en la informació que faciliten sobre la seva gestió social i mediambiental, reforça aquesta tendència cap a un teixit empresarial que és indispensable per construir un món millor. Som davant d'un apassionant canvi de paradigma on l'empresa serà responsable o no serà.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article