Covid-19: com gestionar la crisi i l'aïllament

La situació que estem vivint actualment és excepcional i desconeguda per qualsevol de nosaltres. Mai ens hem enfrontat a una cosa així, i tot això en l'àmbit psicològic i emocional pot ser realment complicat si no ho gestionem adequadament. Les mesures dràstiques que s'han pres, l'aïllament d'haver de romandre a casa fins a una altra ordre i la incertesa de no saber fins quan es prolongarà tot això, fa que el nostre estat mental es vegi afectat considerablement.

Els estudis informen sobre símptomes psicològics generals, trastorns emocionals, depressió, ansietat, estrès, sota estat d'ànim, insomni, símptomes d'estrès posttraumàtic, irritabilitat, ira i esgotament emocional. A més, les persones que tenen antecedents de problemes de salut mental se'ls associa un major increment d'ansietat i irritabilitat, fins a 4-6 mesos després de l'alliberament de la quarantena.

M'agradaria donar una sèrie de pautes o consells que crec que poden ajudar a suportar millor això, o en la mesura que sigui possible, reduir els seus impactes psicològics. La primera és assumir i acceptar la realitat que estem vivint. Sé que és molt difícil, perquè la fase de negació variarà molt en les persones. Però hem d'interioritzar el missatge que això és temporal, i que passarà. Entendre que romandre a casa és el més correcte, és la nostra principal responsabilitat ara mateix, i hem de pensar constantment que estem fent el bé comú, i contribuint al fet que tot millori.

El segon és mantenir el contacte amb els nostres éssers estimats, i la tecnologia en aquests moments pot ser molt útil. Parlar amb ells i compartir informació sobre com estan vivint la situació resulta de gran suport, sempre respectant els espais que necessita cadascun i no alimentar inútilment pors i inquietuds entre nosaltres.

També és important evitar la sobreinformació, tant de les xarxes socials, com de la televisió, ràdio, etc. Evitar caure en la sobrecàrrega informativa, anomenada també a vegades “infoxicació” o “infobesitat”. L'excés d'informació ocasiona, en general, dos resultats negatius: el primer és la dificultat per a diferenciar les dades verídiques i confirmades, i el segon, que augmenta el pensament negatiu i obsessiu, la qual cosa fa que caiguem en una espiral de rumiació que no condueix a res, tan sols a malestar.

Aprofitar per fer tot el que mai tenim temps per fer és recomanable. Podem fer activitats creatives com llegir, cuinar, ordenar, decorar l'habitació, aprendre a tocar un instrument musical, meditar, escriure, fer esport amb alguna app... És una forma que el temps passi més ràpid, mantenir-nos ocupats amb la ment distreta i evitar l'avorriment. A més, l'autocura aquests dies és encara més essencial. Prendre el sol encara que sigui en la finestra o al balcó, mantenir una dieta equilibrada, dormir el nombre d'hores adequat i fer-lo en els horaris corresponents, donar-nos un bany relaxant amb música que ens agradi, etc. 

El cos es veu afectat en trobar-se tancat tant de temps, i això a la vegada afecta la ment, que ja sabem que tenen una relació directa. Si intentem cuidar-nos el màxim possible, l'esgotament serà una mica menor. A més, hem de tractar de no posar dates o termini a la situació que està passant. Sempre planteja't que tornaràs a la normalitat en més temps del previst, ja que tot és tan imprevisible que si fixem una data, després ens provocarà més ansietat si no és així. Per contra, si al final resulta que tot acaba abans del que pensàvem, aquests dies seran com un regal, i la sensació d'alliberament serà enorme.

I, finalment i no menys important, si és necessari, demana ajuda professional a un psicòleg. Aquests dies són nombrosos professionals els que ofereixen teràpia en línia o telefònica, així que si detectes que et desborda la situació o que algú ho està passant realment malament en l’àmbit emocional, posa't en contacte amb ells.

Estic convençuda que ens en sortirem d'aquesta. Només necessitem temps, paciència i molta solidaritat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article