Els docents de ciutadans digitalment lliures

Quan llegia llibres de ciència-ficció sobre distopies sempre em preguntava com és que les persones havien acceptat la situació sense rebel·lia. L'última vegada que m'ho havia tornat a plantejar va ser al veure la sèrie El conte de la serventa basada en la novel·la de Margaret Atwood. I ara em descobreixo vivint la pròpia distòpia amb aquella normalitat que tant em sorprenia. En certa manera, és una demostració de com el meu biaix condiciona totalment la meva percepció de la realitat.

Tinc el record que el meu pare va comprar un Spectrum 48k quan jo tenia set anys. Després va arribar el primer PC que no tenia disc dur i feia servir els discs flexibles de cinc i quart que podien emmagatzemar 512kb. Uns anys més tard, amb l'arribada del disc dur de 20mb vaig pensar que allò no s'ompliria mai. En fi, que des de ben petit he estat en contacte amb les tecnologies de la informació i la comunicació però de la mateixa manera que amb les distopies, el meu biaix moltes vegades m'enganyava i em segueix enganyant.

La situació actual ofereix l'oportunitat d'enfortir la nostra competència digital a tots els nivells. Tothom està descobrint noves eines, noves maneres de comunicar-se per tal de seguir connectats, ja sigui amb la feina, l'escola, la família, els amics, etc. Cadascú en el seu àmbit i amb el seu propi biaix ha de fer un esforç d'adaptació i aprenentatge.

Potser un dels sectors on s'està fent molt evident és en l'educatiu. Així ho recollia l'article al Social.cat del dilluns dia 13 d'abril Educació en línia: estem preparats? que deixava l'espai per poder parlar avui de la competència digital docent. El febrer del 2018 la Generalitat de Catalunya va publicar el llibre Competència digital docent del professorat de Catalunya  i el desembre del 2019 el Departament d'Educació va presentar el Pla d'Educació Digital 2020-2025 que s'adreçava a 795.617 alumnes, 102.632 docents i 3.249 centres educatius. Un dels objectius era que en cinc anys tots els docents acreditessin la seva competència digital.

Però que és la competència digital docent? Segons els professors Lázaro, Usart i Gisbert (2019), del Grup de recerca ARGET de la Universitat Rovira i Virgili, la competència digital docent “està constituïda per un conjunt de capacitats, habilitats i actituds que el docent ha desenvolupat per a incorporar les tecnologies digitals a la seva pràctica i al seu desenvolupament professional”. Aquesta proposta de definició recull les passes que va iniciar Shulman al seu article Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching (1986), on diferenciava entre el coneixement de la matèria i el coneixement pedagògic de la matèria, i que després van  ampliar Koehler & Mishra (2008) incorporant el coneixement tecnològic per formar l'anomenat T-Pack, el coneixement tecnològic-pedagògic-disciplinar.

Per apoderar als docents, el grup de recerca ARGET de la Universitat Rovira i Virgili, la Universitat de Lleida i la Universitat d'Andorra amb la col·laboració de la Fundació.cat ofereixen des de mitjans d'abril un conjunt de micropíndoles formatives al voltant de la competència digital docent (CDD). Un cop presentades, es posarà en marxa una eina que facilitarà als docents un informe personalitzat confidencial amb propostes de millora. Tota la informació recollida i anonimitzada, permetrà oferir un observatori de l'estat de les competències digital docent. Per a més informació: www.competenciesdigitals.cat

I tornant al principi d'aquest article, llegir a la periodista Karma Peiró, guanyadora del Premi DonaTIC Divulgació 2019 i autora de l'informe Intel·ligència Artificial. Decisions Automatitzades a Catalunya i veure el documental del 2018 The creepy line, al voltant del poder dels gegants tecnològics, ens convida a adonar-nos com les grans dades identifiquen dins del soroll de fons el biaix personal que ens diferencia i caracteritza, la necessitat de tenir cura de la nostra privacitat i de participar en les reflexions ètiques de la revolució tecnològica.

En tots aquests sentits, com recull la Carta catalana per als drets i les responsabilitats digitals, els docents són imprescindibles pel desenvolupament de ciutadans digitalment lliures que defensin els drets humans i les llibertats fonamentals en l'era digital.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article