La Seguretat Social continua en quarantena


Des de l'arribada de la Covid-19, allà pel mes de març, molts han estat els canvis que hem hagut d'introduir a la nostra vida social, laboral i familiar. Ens hem hagut d'acostumar a portar mascareta a tot arreu, mantenir distància física i incorporar les sigles PCR al nostre vocabulari quotidià.

Pel que fa a l'atenció dins dels serveis públics, molts s'han vist afectats i han hagut de restringir les cites reservades per a l'atenció presencial. És comprensible donades les circumstàncies, però entre les persones usuàries d'aquests serveis, causa estupor el fet que no sigui possible aconseguir una cita prèvia presencial amb la Seguretat Social. Ja abans de la pandèmia era freqüent utilitzar jocs de trilers per aconseguir una cita (connectar-se el dissabte a les 7.00í o el diumenge a les 23.00 eren el més practicat). Però en l'actualitat és, literalment, impossible aconseguir atenció en aquest servei públic fonamental per a múltiples gestions relacionades amb prestacions, pensions i tràmits d'afiliació. Des de fa ja diversos mesos hem conegut situacions de persones que han d'esperar de manera indefinida per a gestionar la seva prestació (l'Ingrés Mínim Vital, Pensió No Contributiva, etc.), d'altres que no aconsegueixen saber si el tràmit sobre la seva jubilació s'ha fet correctament i d'altres que s'atreveixen a acudir a les oficines, són despatxades de males maneres pel personal de seguretat i jutjats com ciutadans i ciutadanes irresponsables per posar en risc de contagi al personal públic.

Entenem que a la situació actual s'han de prendre mesures de prevenció i seguretat sanitària. És fonamental i és un dret per a tothom. Però la ciutadania també té dret a rebre uns serveis públics de qualitat que es sustenten amb els seus impostos. I com hem vist en múltiples serveis, l'atenció telemàtica no és suficient: moltes persones usuàries no disposen de mitjans ni coneixements tècnics per fer aquestes gestions en línia; en diverses ocasions es produeixen confusions relatives a la documentació que poden encallar un expedient durant setmanes i moltes vegades ni tan sols en línia s'aconsegueix confirmació sobre si el tràmit ha estat realitzat correctament.

Els Serveis Públics han d'estar al costat de la ciutadania, més en aquests moments complicats i d'incertesa. S'han d'invertir diners en la contractació de personal, sí. S'ha de formar i capacitar als treballadors i treballadores per tal de millorar els seus coneixements i eines digitals, també... Però no únicament. Aquesta institució ha de respectar a la ciutadania a la qual ha de servir. No podem utilitzar l'excusa de la Covid-19 per negar una assistència presencial a les persones al·legant voler preservar la salut dels treballadors i treballadores públiques, si a canvi estem restant altres drets vitals de la resta de la ciutadania. I anant més enllà, no té el mateix dret a preservar la seva salut un caixer de supermercat, una conductora d'autobús o un treballador d'una fàbrica de producció? A tots i totes ens preocupa la nostra salut i la dels nostres éssers estimats, però continuem realitzant la nostra feina per donanr el millor servei i amb totes les garanties de seguretat possibles. Aquesta hauria de ser la màxima per tal que la Seguretat Social pugui sortir d'aquesta quarantena en la qual porta sumida diversos anys.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article