Gràcies als equips dels centres educatius


El passat 7 d'octubre el Departament d'Educació i el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya van presentar les dades de l'evolució de la pandèmia de la Covid-19 en l'àmbit educatiu no universitari.

En aquell moment el 97% dels grups assistien a classe presencial i en aquesta línia la Secretaria General d'Educació Núria Cuenca deia: “Aquesta crisi la superarem amb les escoles obertes”. En la mateixa línia el Secretari General de Salut deia: “En totes les franges d'edat, el contagi dins les escoles continua mostrant-se molt inferior al contagi que es produeix fora dels centres”.

I a més a més, es segueix aprenent! Els equips dels centres educatius segueixen tenint present que l'objectiu és l'aprenentatge.

He tingut l'oportunitat de comunicar-me amb les mestres dels meus fills en l'última setmana i segueix sorprenent-me l'encertada radiografia que fan de l'estat de cadascun dels nens i nenes, la seva creativitat per crear experiències significatives d'aprenentatge, el seu desig de promoure la pròpia autonomia, el seu to ple de confiança, el somriure amable i còmplice en el moment oportú.

L'èxit de les dades presentades pels secretaris generals d'educació i salut és especialment l'èxit de les persones que hi treballen cada dia en els centres educatius i de les famílies. Fa un mes que ha començat el curs i caldria reconèixer la bona feina per seguir en el bon camí, per seguir aprenent.

Potser aquest reconeixement, a més de ser de paraula, podria anar acompanyat d'acords en assumir que el nivell de risc per al personal del Departament d'Educació sigui el NR2, facilitar l'ús de les mascares FFP2, garantir la distància interpersonal als centres educatius, oferir instruccions clares i concretes per a col·lectius i per a centres especials, reduir les ràtios a totes les aules per garantir les distàncies de seguretat i, per tant, incrementar de manera notable el nombre de personal docent.

I amb tot plegat, hi ha un conjunt de professors i professores que a més de l'inici de curs estan enmig de les oposicions. Que havien de ser al juliol i van acabar coincidint amb l'inici de curs. I ara, un cop feta la primera part, els posen en espera sense data de realització de la segona prova. Preocupar-nos pels nostres fills demana també preocupar-nos pels seus professors.

Sense excuses. Adaptats a les circumstàncies. Cal que la societat destini més recursos, ja que en l'educació de les filles i els fills ens hi juguem molt. Per exemple, la pandèmia està posant de manifest que els recursos digitals poden ser una eina que contribueixi de manera significativa en els processos d'aprenentatge. En aquest sentit, reconèixer les propostes didàctiques al portal Alexandria o el canal de Youtube amb els vídeos ‘Què ens saps de...’ de l'àrea de cultura digital del Departament d'Educació en el marc del Pla d'Educació Digital. Però posar en valor també vol dir demanar seguir avançant per assegurar l'accés als dispositius i a la connexió a tots els alumnes i professors i, al mateix temps, fomentar les competències digitals necessàries.

El curs acaba de començar i segur que tindrà alts i baixos, segur que ens enfrontarà a dificultats i al goig de superar-les. El passat dimarts 13 d'octubre el psicòleg, educador i periodista Jaume Funes expressava en el seu article al Social.cat ‘Introducció a la filosofia social’: “Les nostres feines, la nostra utilitat social o la nostra capacitat d'incidència es basen en tres dimensions: som persones, actuem amb rigor professional, tenim l'encàrrec d'esdevenir útils en els processos vitals d'altres persones”. Permeteu-me que des d'aquí doni les gràcies als equips dels centres educatius pel seu rigor professional i per ser útils als altres, per fer-ho, tot i les circumstàncies, compartint la seva il·lusió per aprendre.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article