El llenguatge com a transformació social en l'educació canina


Un element important per canviar la nostra relació, visió i convivència amb els gossos i donar-los un major reconeixement social, i que aquest derivi en un major benestar de vida per ells, sens dubte passa pel llenguatge, en definitiva per com identifiquem, conceptualitzem, definim, donem significat, etc. a tot allò que comporta la nostra relació amb els gossos.

El llenguatge sempre és un element transformador de la realitat, és per això que és tan important. Els que a més de dedicar-nos a l’educació canina som educadors i/o integradors socials sabem molt bé de la seva importància i rellevància en com influeix en la nostra relació com a professionals envers les persones que atenem i en l’educació canina passa exactament el mateix.

Moltes persones ho tenim molt clar amb el feminisme, que el llenguatge és un element de canvi i transformador per pal·liar el patriarcat i el masclisme, però en canvi en l’àmbit social no hem fet aquesta reflexió envers els gossos i molt menys amb els gats i altres animals domèstics o salvatges.

Per exemple, no és el mateix dir “Propietari” que dir “Company”; no és el mateix dir “Tinc un gos” que dir “Convisc amb un gos”; no és el mateix dir “Ets un gos” com a forma despectiva, o fins i tot com a insult, que dir “Ets un gos” com a un elogi (la qual cosa si realment en l’àmbit social haguéssim après com són els gossos en realitat, dir que algú és un gos realment seria un elogi). Per tant, ens trobem en un punt en què és important que, tant els professionals de l’educació canina, com veterinaris, refugis, protectores, cases d’acollida, associacions de benestar animal, advocades i advocats especialitzats en benestar animal, entre altres, comencem a canviar el llenguatge, tot sent conscients de la seva importància per millorar tant la qualitat de vida dels gossos i gosses, com la nostra convivència amb ells i elles.

Si hagués de dir algunes paraules que englobin i al mateix temps siguin els pilars base d’aquest canvi de mentalitat en la relació i convivència amb els gossos serien les següents: llibertat, respecte, empatia, consideració, moralitat i ètica, educació, companyonia, sinceritat, honestedat, confiança, cooperació, família...

I, si hagués de descartar algunes, sens dubte serien aquestes: líder, dominància, autoritarisme, ensinistrament, eina de treball, utilitat, propietari, amo, mascota, seure, tomba, quiet, ets un gos o gossa (com a forma despectiva)...

El llenguatge condiciona i influeix en com veiem i ens relacionem amb els gossos. Només cal tenir en compte la relació històrica que tenim amb els gossos, sempre des d’un vessant utilitarista i gairebé sempre autoritària (paradigma de l’ensinistrament i del conductisme, etc.) o referir-nos a la família humana del gos com a propietaris (la mateixa paraula ho diu tot, si no busqueu el significat i reflexioneu).

Per tant, podem dir, que al mateix temps que anem canviant filosofia i metodologia en l’educació canina hem d’anar canviant el nostre llenguatge envers els gossos i les gosses: és un treball que hem de fer en paral·lel.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article