Desconnectades: la transformació digital en l'atenció a les persones


Les entitats socials podem determinar el pols sobre com impactarà la nostra intervenció que, per les circumstàncies derivades de la pandèmia, ha deixat de ser tan presencial com era fins ara. Tenim un repte damunt la taula que cal afrontar de forma imminent: la transformació digital en l'atenció a les persones.

És cert que aquests mesos de pandèmia el tercer sector hem fet un gran esforç per adaptar-nos tant a la situació com a les necessitats de les persones usuàries. Però malgrat que no hem deixat d'atendre a ningú, ha arribat el moment de fer un exercici d'autocrítica per revisar com ho hem fet i per impulsar un pla contra la bretxa digital perquè les desigualtats en línia s'estan sumant a les desigualtats offline de les persones que atenem.

L'estudi sobre l'Impacte de la bretxa digital en les persones ateses per entitats socials impulsat per la Taula del Tercer Sector Social de Catalunya, presentat al mes de juny, ja evidenciava aquest repte que tenim per davant les entitats socials i les administracions catalanes: Les desigualtats digitals es troben en un mateix nivell que les desigualtats socials en totes les seves dimensions.

Gran part de les persones usuàries de programes de les entitats, persones en situació de vulnerabilitat i moltes d'elles joves, no tenen connectivitat, o no disposen de dispositius tecnològics, però si en tenen, sovint no tenen la formació o les competències digitals necessàries per fer-los servir. No ens enganyem, parlem de desigualtats a doble escala. L'accés a internet no ho és tot, no té res a veure fer servir un mòbil o un ordinador, principalment si l'accés no ha de ser per a un ús lúdic, sinó per accedir, per exemple, a un acompanyament en la recerca de feina o per seguir qualsevol mena de formació.

Tenir un mòbil amb connexió a Internet no té res a veure amb saber buscar informació, utilitzar processadors de text, fer ús del correu electrònic i de la gestió de fitxers, entendre la seguretat, la privacitat, la identitat i la petjada digital a la xarxa, tenir la capacitat de realitzar tràmits en línia bàsics com demanar una cita prèvia, fer una consulta mèdica o qualsevol sol·licitud de tràmit administratiu.
Així doncs, davant l'escenari que se'ns presenta, cal que les entitats ens plantem davant una demanda de desplegament de bons digitals en la mateixa mesura que s'han desplegat els bons socials per subministraments d'aigua, electricitat i calefacció per a persones amb situació de vulnerabilitat.

I cal, també, emplaçar les administracions catalanes a desenvolupar el pla de digitalització i connectivitat previst en l'estratègia de recuperació a través dels fons de recuperació i del pla per a la reactivació econòmica i protecció social, que garanteixi un accés universal a Internet, a l'ús d'aparells i a la formació per assolir competències digitals i així reduir aquesta altra desigualtat social accentuada per la Covid-19.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article