Factors de protecció social en el punt de mira


Observar i valorar els factors de protecció de les famílies vulnerables és una mirada necessària per a un bon diagnòstic global i per guiar les intervencions de forma capacitadora.

Focalitzar els factors de protecció, sense oblidar els factors i els indicadors de risc social, és una oportunitat de treballar per incrementar les habilitats parentals i les capacitats d'autonomia de les persones.

Els factors de protecció, no només faria referència a recollir els factors intrafamiliars de nivell de consciència de dificultats, estar en disposició de poder demanar ajuda i disposar de suport de la família extensa, per exemple, sinó també és necessari incorporar com a factors de protecció el suport dels serveis de la xarxa social que pot tenir la família en l'acompanyament preventiu i d'intervenció, i també, com a factors de protecció, cal referenciar els condicionants del context i la seva influència de suport comunitari.

Ja sigui que parlem dels conceptes de: models educatius per parentalitat positiva, sigui que parlem d'autoritat educativa o parental per responsabilitat parental..., el repte dels professionals està en poder dialogar i expressar clar, amb cura, amb mirada i escolta atenta.

Ens referim a l'acompanyament i feedbak des de la comunicació entre l'usuari/participant-professional i viceversa, dels professionals de la xarxa entre si, i la interacció de les diferents entitats o persones de la comunitat. L'ús del llenguatge capacitador i reforçador en contra d'un possible llenguatge victimitzador i estigmatitzant.

Així, el llenguatge és l'eina i recurs pedagògic per destacar els factors protectors, la reflexió d'aquests i reforçar-los positivament a través de fer conscients i aprendre de les conductes aconseguides.

La parentalitat positiva o l'exercici marental i parental del desenvolupament de les capacitats dels fills, es construeix en el nucli familiar tenint en compte la història del model de criança dels pares. Dins la parentalitat, i en models polaritzats, podem trobar la repetició dels mateixos esquemes en l'educació dels fills/filles, o bé l'altre extrem oposat, com per exemple seria l'impacte de rebre una educació molt estricta a reproduir tot el contrari, un model educatiu deixar fer. L'estimulació i suport de models assertius minimitzarien la influència d'altres models de parentalitat extremats o totalitaris.

Ens preguntem, dins la professió i la disciplina de la pedagogia en l'àmbit social, quina missió té la nostra intervenció? I com ho fem? Des de la concepció de l'acceptació de les individualitats i les idiosincràsies familiars, treballem per acompanyar en l'enfortiment de les capacitats, les responsabilitats parentals i les conseqüències respectuoses en la bona evolució dels infants i adolescents, i les seves famílies.

Sense oblidar ni negar les intervencions vers els indicadors de risc social, inserirem els mateixos paràmetres d'escolta i feedback en la identificació de vulnerabilitats per entendre i atendre els aprenentatges de la mateixa autonomia (defugint d'intervencions assistencialistes que poden fomentar conductes més dependents que capacitadores).

Posar la mirada en els factors de protecció de les famílies, les anima a reforçar els aprenentatges i conductes positives apreses, alhora que paral·lelament també augmenta la receptivitat per atendre les situacions de risc les quals requereixen més conscienciació de la situació per transformar les conductes identificades de risc social (conceptes coneguts com a situacions negligents o maltractants dels infants i adolescents) en conductes protectores (per la bona cura i el bon tracte).

Les reflexions, mirades i mètodes com la pedagogia positiva, és el què ens permetrà ajudar a superar els factors de risc i potenciar els factors de protecció.

Us convidem a aprofundir en aquesta mirada d'intervenció preventiva, respectuosa i educadora en el IV Congrés de Serveis Socials Bàsics i Especialitzats amb intervenció multidisciplinària que se celebrarà el 16 i 17 de setembre, d'enguany, al Palau de Congressos de Girona molt probablement en format híbrid o semipresencial.


 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article