Turisme de proximitat: una nova oportunitat?

Ens trobem, enguany, al segon estiu amb unes vacances passades per aigua. No ens referim, però, a què estaran plenes de platges idíl·liques a Indonèsia, piscines a grans hotels de Grècia o banys a gorgs de boscos tropicals a l'Amazones, sinó al fet que aquest any, igual que l'anterior, les vacances d'estiu estaran de nou marcades per la pandèmia i les restriccions de mobilitat. Davant d'aquest fet hi ha dos escenaris possibles: o bé acceptar que el turisme no serà el mateix que abans i esperar que passi tot per reactivar-nos, o bé entendre que el canvi ha vingut per quedar-se, i prendre'ns aquest fet com un repte, una nova oportunitat per fomentar i redescobrir el turisme de proximitat.

És ben sabut que Catalunya és la gran atracció del turisme internacional espanyol, que any rere any es posiciona com a líder de l'estat, i que sovint ens queixem que molts dels turistes no són conscients de la riquesa cultural de segons quins llocs. Aquí només hi veuen el Barça i Antoni Gaudí. Potser és, doncs, el moment de preguntar-nos què hi veiem nosaltres.

A Catalunya tenim una extensa i variada proposta de destinacions turístiques que sovint ni els mateixos catalans coneixem. El patrimoni cultural de Catalunya és ric i divers, abraça totes les disciplines i ofereix als seus visitants conjunts monumentals, festes tradicionals úniques i nombrosos festivals de música, dansa, teatre i circ. Amb una cerca ràpida a Internet, podem verificar que hi ha un munt d'itineraris per descobrir un país petit amb una gran cultura. El turisme basat en rutes culturals arreu del territori, des de festivitats que són patrimoni cultural fins a visites a espais arquitectònics d'interès, és immens i està ple de propostes que s'han de provar, com a mínim, un cop a la vida.

Alguns podrien pensar que, al cap i a la fi, es tracta d'un territori molt petit i que la cultura catalana té els seus trets identificatius que tots coneixem. Però, en un món globalitzat, on l'exotisme, la raresa i la distància cultural ja no estan directament relacionats amb la distància física, els nostres barris locals es tornen cada vegada més variats des del punt de vista cultural. Avui en dia, fins i tot al poble més recòndit de Catalunya, hi pots tastar delícies gastronòmiques d'arreu del món.

A més a més, les tendències actuals en turisme creatiu van estretament relacionades amb el fet de conèixer de primera mà com actuen i es relacionen les persones de l'indret que es visita. És el que es coneix com a meet the local (coneix els residents locals) o like a local (com un veí), és a dir, cercar propostes que t'acostin a les vivències de la gent del lloc que visites, en una experiència única i personalitzada. Així, aprendre a fer una crema catalana de la mà de la iaia Carme, un curset d'iniciació a la sardana o conèixer la història de Barcelona i els seus edificis des de la perspectiva dels socis i sòcies del Centre Catòlic de Sants, pot ser molt més enriquidor que fer-se la foto de torn al costat del Big Ben.

Aquesta nova manera de fer, també es relaciona amb la tendència més de moda: el turisme slow (a poc a poc). Una forma de viatjar que et permet visitar a fons els recursos turístics, interessar-te per la gastronomia local, parar més atenció als elements naturals de la destinació i respectar el seu ritme i capacitat, i aprendre de les tradicions locals més enllà del seu resultat final, coneixent directament les persones que les preparen al llarg de l'any.

Si bé els turistes tenim l'oportunitat de ser els primers a viure i aprofitar les innovacions que s'estan posant a prova en una modalitat de viatge més sostenible, els ateneus i les associacions culturals i creatives, tenim també el poder de crear alternatives turístiques. Un nou ventall d'ofertes per a posar a prova noves idees i que els primers a tastar-les siguin els teus veïns i veïnes.

És evident que el turisme local no salvarà les manques de turistes estrangers a Catalunya enguany. Tanmateix, és una bona oportunitat pels catalans i catalanes de reconnectar amb la seva terra, la seva gent i la seva cultura, tant com a turistes com a promotors d'experiències.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article