Els pressupostos de la pandèmia per a l’educació


A l'inici de curs, el conseller d'educació Gonzàlez-Cambray va destacar que una prioritat del seu departament és l'estat emocional de l'alumnat després de més d'un any i mig de pandèmia. Aquestes declaracions s'han fet després que es conegui que els intents de suïcidi de les adolescents ha augmentat en un 195% durant aquest període a Catalunya. Però, amb quins mitjans compta el Sistema educatiu català per afrontar aquest repte i d'altres com la transformació educativa del conseller d'educació?

El Sistema educatiu català pateix infrafinançament des de fa, almenys, onze anys. La Unió Europea ha ofert als estats membres els fons Next Generation per fer front a la crisi socioeconòmica de la Covid-19. Podrà comptar la Generalitat de Catalunya d'aquests fons pel Departament d'Educació en els propers pressupostos per al 2022? Es podrà fer servir aquests fons per solucionar el problema estructural de l'educació del nostre país?

Segons IDESCAT, la despesa pública en educació respecte al PIB va arribar fins al 4,3% el 2010 amb una pujada progressiva des del 3% del 2001. A partir del 2010 la despesa en educació ha anat baixant fins al 3,6% del PIB el 2014 i s'ha mantingut en aquesta xifra. En aquest context, la baixada de recursos destinats a l'educació contrasta amb l'augment del nombre d'alumnes d'infantil, primària i secundària. Aquest augment ha arribat a ser de 158.000 alumnes entre el curs 2009/10 i el curs 2018/19 amb dades d'IDESCAT. També, la baixada d'inversió en educació va en el sentit contrari a l'augment de la taxa de pobresa, que ha arribat al 26,3% en el conjunt de Catalunya el 2020, el 33,4% en menors de 16 anys. Si tenim en compte que “l'educació és (...) la clau de les oportunitats per a superar les desigualtats i per a descobrir i aprofitar tots els talents de la societat”, segons el preàmbul de la Llei d'Educació de Catalunya (LEC) del 2009, difícilment es pot considerar que s'està complint amb la llei catalana.

Els fons europeus Next Generation per a Catalunya defineix un apartat d'igualtat i cohesió social i una altra de sanitat i educació dins les 11 missions previstes. Quina proporció serà destinada a aquests apartats per la igualtat social, la cohesió i l'educació? El Govern de Catalunya ha presentat 528 projectes empresarials que opten a aquests fons europeus. Entre els 528 projectes del fons Next Generation Catalonia n'hi ha només tres relacionats amb l'educació: Pla d'Educació Digital de Catalunya, Govern de la dada educativa i Sistema educatiu inclusiu i transformador; i cap d'aquests projectes estan entre els 27 projectes emblemàtics. A Catalunya es confirma la preocupació d'entitats socials i plataformes ciutadanes que lamenten que els fons Next Generation no inclouen mesures educatives. Els fons europeus Next Generation, per tant, no contemplen partides significatives destinades a la millora de l'educació a Catalunya. La Generalitat haurà de prioritzar les partides pel Departament d'Educació tenint en compte la manca de projectes d'aquest àmbit en els fons Next Generation Catalonia.

L'Estratègia Europa 2020 de la Unió Europea inclou els objectius de disminuir l'abandonament escolar, incrementar l'accés dels joves als estudis superiors i reduir la pobresa. Complir amb aquests objectius és una obligació de tots els governs. Què farà la Generalitat de Catalunya? Cal un increment substancial de la partida pel Departament d'Educació en els propers pressupostos de la Generalitat de Catalunya per fer front a la crisi pandèmica i iniciar un camí de recuperació de l'infrafinançament de l'educació del nostre país. Aquests han de ser els pressupostos de la pandèmia per a l'educació i el punt de partida per l'assoliment de l'objectiu promès del 6% del PIB.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article