Alumnes vulnerables sense les ajudes contra la segregació escolar

En Josep i la Maria són alumnes amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu tipus B, és a dir, alumnes vulnerables per raons socioeconòmiques. Alguns dels seus companys de classe tenen les ajudes del Pla de Xoc Contra la segregació escolar. En altres centres de Barcelona i de la resta de Catalunya, alumnes que no estan inclosos en el Pla de Xoc tenen els ajuts previstos pel Decret d'admissió i programació de l'oferta educativa del Departament d'Educació del 16 de febrer, però en Josep i la Maria no. Com pot ser que alumnes amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu reconegudes no rebin els ajuts del Pla de Xoc contra la segregació escolar i tampoc les del Decret d'admissió del Departament d'Educació?

A l'institut d'en Josep i la Maria un 39,5% d'alumnat de l'ESO té reconegudes Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE). D'aquest alumnat NESE, un 64,5% són per raons socioeconòmiques (NESE tipus B), el 25,5% del total d'alumnes de l'ESO, com en Josep i la Maria. El 16 de febrer d'aquest any el Departament d'Educació va anunciar les ajudes als alumnes amb Necessitats Educatives de centres previstes pel Decret d'Admissió publicat el mateix dia. En la normativa s'estableix que els ajuts arribin als centres que tinguin escolaritzats més d'un 10% d'alumnat amb aquestes necessitats, però només ho rebran si aquests alumnes no tenen assignats ja els beneficis del Pla de Xoc, tal com estableix el punt 9 de la Resolució de la Instrucció relativa al desenvolupament del Pla de Xoc (pàg. 5). Si en Josep i la Maria van en un d'aquests centres que escolaritza més del 10% d'alumnat vulnerable per raons socioeconòmiques, per què no reben aquests ajuts ni tampoc els previstos en el Pla de Xoc contra la segregació escolar?

Resulta que la família d'en Josep no ha fet els tràmits per tenir expedient en els Serveis Socials i la de la Maria no va marcar la casella NEE B en la preinscripció de la matrícula, dos dels criteris establerts per la Resolució de la Instrucció esmentada del Pla de Xoc (punt 6, pàg. 4) per poder ser assignats, a més de tenir reconeguda la NESE tipus B. Ja que en Josep i la Maria no es beneficien del Pla de Xoc no semblaria lògic pensar que haurien de rebre els altres ajuts del Departament d'Educació? Doncs resulta que el Departament, en el còmput total d'alumnat NESE tipus B del centre, resta a l'alumnat que ja té assignats els beneficis del Pla de Xoc i, d'aquesta manera, el centre no arriba al 10% d'alumnat NESE tipus B per rebre els ajuts del Departament destinats a atendre a aquest alumnat, i en Josep i la Maria es queden sense cap ajut.

En Josep i la Maria són doblement vulnerabilitzats: primer per la situació i el desconeixement de la seva família i, segon, pel Consorci d'Educació i el Departament d'Educació que, en comptes de posar la mirada en les Necessitats Educatives dels alumnes vulnerables, fan una interpretació restrictiva de la normativa de la Instrucció del desenvolupament del Pla de Xoc i el Decret d'Admissió.

Per resoldre aquests casos i lluitar contra la segregació escolar de manera més eficaç, cal posar la mirada en cada alumne i alumna i les seves necessitats, per tant, el Departament d'Educació no hauria de restar l'alumnat beneficiari del Pla de Xoc en el còmput d'alumnat NESE tipus B del centre per comprovar si el centre arriba al llindar del 10%. Tot seguit, un cop determinat que el centre té més del 10% d'alumnat vulnerable i, en conseqüència, pot accedir als ajuts del Departament, podria restar l'alumnat que ja es beneficia del Pla de Xoc en el còmput final dels ajuts, per evitar-ne la duplicitat. D'aquesta manera tot l'alumnat vulnerable NESE tipus B podrà rebre, a través del seu centre, algun dels dos tipus d'ajut i en Josep i la MARIA no es quedaran sense cap suport educatiu.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article