Per Nadal, valorem els drets dels nens i nenes

Aquest mes de desembre i en context de pandèmia, és un moment per parar atenció a la cura i prendre mesures sanitàries i saludables amb i per als infants. Des del març 2020, ha augmentat la inestabilitat social, educativa i sanitària, s'ha incrementat la pobresa infantil a Catalunya (com apunta Save the Children), s'han detectat menors d'edat víctimes de diferents tipus de violència, etc. Situacions aquestes que fan bellugar el respecte i la garantia dels drets de protecció emocional, cognitiu i socialitzador de la infància.

És en aquest marc que des de la Comissió de Pedagogia Social del COPEC, reflexionem al voltant dels drets dels infants i adolescents a casa nostra.

1. Dret a una vida digna i un entorn saludable - Montserrat Juanpere

Reflexionar sobre el dret a la vida és reflexionar sobre la qualitat i condicions de vida dels infants. Continuen havent-hi situacions d'alta precarietat que aboquen a vegades als progenitors a situacions de greu desesperació en la cura dels seus infants, que poden posar en perill les seves vides. La consternació davant d'aquests fets ens ha de portar a una responsabilitat col·lectiva i institucional per proporcionar suport i atenció preventiva. Sembla que oblidem que les criatures depenen dels adults. Proporcionar una vida digna a la canalla, és proporcionar una vida digna als qui habitualment en tenen la cura i la responsabilitat de crear condicions pel seu creixement.

A la societat on vivim és fàcil que les criatures tinguin un nom. Una altra cosa és la construcció de la identitat en relació amb el nom. Quan la identitat no coincideix amb el sexe atribuït al nom, suposa un seguit de neguits i dificultats per tenir en consideració el respecte pel nom sentit. Parlar de pedagogia és prevenció i conrear la investigació-acció pedagògica envers aquests drets.

2. Dret a una educació de qualitat - Beatriz Adame

A Catalunya amb el Decret 150/2017, s'ha fet un salt important qualitatiu, equitatiu i d'igualtat d'oportunitats als centres de primària i secundària; tot i que encara manca un llarg camí per la veritable inclusió educativa. És crucial que els agents implicats en l'educació es formin en l'àmbit de l'atenció a la diversitat i remin junts en la mateixa direcció.

Falten professionals per poder acompanyar, falten hores per poder atendre i preparar dinàmiques, activitats i projectes com a mesures universals, addicionals i intensives, que donin resposta a les demandes de les famílies. Els pedagogs i les pedagogues, professionals de l'educació, garanteixen aquest acompanyament i suport a les famílies i a l'alumnat.

3. Els infants amb discapacitats han de rebre una educació i atenció especial - Sílvia Vilasaló

Malgrat que s'ha avançat en l'atenció a la diversitat, la situació de discapacitat segueix suposant un factor de vulnerabilitat afegit per als infants i adolescents que es posa especialment de manifest en l'educació. A més de facilitar l'accés i la mobilitat a les escoles, s'ha d'avançar en l'adaptació dels recursos materials i didàctics pels nens i nenes amb discapacitat.

Calen més recursos econòmics, humans i materials per evitar que un 31% dels infants amb discapacitat abandoni l'escola prematurament i per donar suport a les famílies en el cost de les activitats extraescolars i de lleure. Des de la pedagogia defensem una major formació pels professionals de l'educació en drets dels infants i discapacitat, així com sensibilitzar, informar, assessorar i acompanyar a les famílies en l'exercici dels drets dels infants més vulnerables.

4. Dret a viure amb la seva família - Laura Cirera

Els avis i àvies parlen d'històries viscudes, sentides, imaginades, però no parlen dels Drets dels Infants. Tot i que els pares i mares comencen a sentir parlar dels Drets dels Infants, tot està en estat de gestació. I, els infants de l'era postmoderna estan en procés d'expansió.

El "Dret a viure amb la seva família" entesa la família des d'una multiplicitat de formes, textures, grandària i colors, sempre amb valors de convivència, respecte i protecció. En el camí de la consolidació dels Drets dels Infants, els adults de la família hauríem d'escoltar les paraules sàvies dels infants, des d'una mirada pedagògica.

5. Dret a participar en la vida social, política i cultural - Susagna Riera

És important que els infants puguin manifestar el seu pensament sobre allò que els afecta, però abans cal dotar-los dels coneixements bàsics per formar-se una opinió raonada. En aquest sentit, es van crear espais per recollir el sentiment dels infants, com els consells d'infants que depenen de cada ajuntament, però que també depenen de la prioritat de cada municipi i dels professionals que s'hi destini.

Calen polítiques compromeses per establir línies bàsiques sobre tot allò que afecta els infants i els seus drets, així com uns preceptes comuns i bàsics de convivència i respecte per donar-los a conèixer de forma transversal en totes les etapes escolars.

6. Dret a protecció - Marta Lamote de Grignon

El camí per garantir la protecció a tots els NN en un sistema eficaç ha d'implicar els diferents departaments governamentals: educació, treball, salut i serveis socials.

En aquest sentit, els centres residencials, com una de les mesures de protecció, han de disposar d'equips interdisciplinaris per garantir als NN plena atenció i un creixement integral, orientat a desenvolupar-se com a ciutadà/ana amb oportunitats i drets.

Si un dels drets dels infants és el viure en una família, també aquesta hauria d'estar en el centre d'aquest sistema de protecció. El pedagog/a treballa dins el procés de protecció de l'I/A així com la seva reunificació en cas de desemparament.

7. Dret a rebre informació adequada - Pilar Morral

Els mitjans de comunicació i les xarxes socials, en especial quan informen sobre situacions de vulnerabilitat, han de vetllar pel dret d'imatge, protecció de dades i la intimitat. La responsabilitat aquí és de tothom. Mai serà inútil que els familiars i professionals de l'educació dediquin temps d'acompanyament des de les primeres etapes de la infància davant la sobreestimulació d'informació, promovent el diàleg dels continguts de les pantalles, gestionant ús i temps.

En l'ús ètic de la comunicació dirigida a etapes infantil i juvenil, el pedagog o la pedagoga té molt a dir sobre com utilitzar la informació com a eina de coneixement i sensibilització dels mateixos drets, per fomentar vies de coneixement adequat a les etapes evolutives, evitant que es produeixi revictimització.

Volta a peu per les festes de Nadal

Fem aquesta valoració pedagògica sobre conductes, valors i drets del dia a dia amb els infants, des de la família, l'escola, l'esplai, o l'administració. Sobre com viure el Nadal més enllà de les nadales, dels poemes a recitar, de la decoració de les llars, de les tradicions i dels actes nadalencs. Com la presa de consciència sobre el consum responsable: aprofitament del menjar, plats saludables, prevenció de la desmesura, etc.

Preguntar-nos si tots els infants tindran joguines per Nadal i garantir que tothom en tinguin. Vetllar perquè les joguines tinguin un caràcter educatiu i d'aprenentatge lúdic, creatiu i social, a més de sostenibles i responsables amb la quantitat i qualitat. Pensar el Nadal com a moment per compartir amb familiars i amics, independentment on resideixin els nens i les nenes, trobades relacionals que els infants viuen amb tots els sentits i expectatives que no tenen per què ser les mateixes dels adults. Interaccions i comunicacions on la sisena onada condicionarà el com i l'on.

No aparquem les TIC per la seva importància, però vetllem un ús adequat als infants i adolescents. I, sobretot, no obviem les necessitats evolutives dels infants i el bon acompanyament en el respecte de com són i senten, respectant els seus drets.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article