12 mesos per estendre el consum conscient


L'inici d'un nou any implica un munt de projeccions i expectatives i, alhora, és un moment clau per fer balanç del que hem deixat enrere. Per a les que formem part dels moviments d'economies transformadores, és inevitable pensar què farem durant els propers dotze mesos per estendre un model econòmic just. Però abans d'afrontar nous reptes, cal repassar en quin punt ens trobem.

Segons l'informe de l'OCU Otro consumo para un futuro mejor publicat el 2021, a l'Estat espanyol el 62% d'habitants creu que el seu consum és una eina molt potent per canviar el món i el 57% se sent identificat amb els missatges de les noves economies al servei de les persones i de la planeta, tot i que la majoria no les coneix amb detall, ni hi participa ni hi consumeix. De fet, l'informe que hem elaborat recentment a LaCoordi amb la Fundació Ferrer i Guàrdia centrat en els coneixements i hàbits de consum de la gent jove a Catalunya arriba a conclusions similars: moltes participants afirmaven conèixer les conseqüències de la fast fashion o del negoci de l'agroindústria, però no tenien massa clar quines alternatives existien ni on les podien trobar.

Davant d'aquestes afirmacions, sembla fàcil decidir on cal dedicar els esforços. Economia solidària, economies feministes, comerç just, finances ètiques, decreixement... des dels moviments anticapitalistes, cal donar-nos més a conèixer i fer xarxa per fer possible abastir-nos sense vulnerar els drets de les persones ni del planeta.

Però per aconseguir tot això també necessitem complicitat amb les consumidores. Per exemple, el comerç just és un model comercial internacional just basat en el diàleg, la transparència i el respecte que contribueix al desenvolupament sostenible oferint millors condicions comercials i assegurant els drets de les persones productores i treballadores desfavorides, especialment al Sud. Tot i això, sense consum, el comerç just no funciona.

Actualment, les cooperatives productores no poden vendre el 100% de la seva producció al mercat de comerç just (en alguns casos no arriben ni al 50%) i han de col·locar l'excedent al mercat convencional. Quins impactes positius pot tenir el comerç just en aquestes cooperatives i les seves comunitats si tot i conrear amb mètodes ecològics, prendre les decisions democràticament i garantir els drets de les treballadores no es ven el seu producte i acaben subjectes a la lògica de l'especulació?

Perquè això no passi, doncs, és important estendre el consum conscient entre un nombre més gran de persones i sembla que anem avançant. L'estudi El Consum sostenible a Espanya el 2021 elaborat per Clickolala, apunta que la importància del consum conscient ha guanyat molt de pes arran de la pandèmia: la major part de les enquestades volen saber com es fabrica, transporta o es ven un producte o servei abans de comprar-lo. També vol assegurar-se que no tingui substàncies nocives per a la salut, si respecta el medi ambient o si s'ha fet sense explotació infantil.

Malgrat aquest interès creixent, l'informe anual editat per la Coordinadora Estatal de Comerç Just, assenyala que el 2020 el comerç just va donar lloc a 143,7 milions d'euros en vendes, una xifra que correspon a 3,01 euros de despesa anual per habitant, quantitat molt allunyada a la d'altres països.

Quant a l'àmbit financer, motor de l'engranatge econòmic, el baròmetre anual publicat per FETS indica que ha crescut de manera important l'estalvi dipositat a la banca ètica, malgrat el context de crisi sanitària i els tipus d'interès baixos. I gràcies a les usuàries que confien els seus estalvis a entitats ètiques, a través del crèdit es materialitzen projectes agroecològics, cooperatives d'habitatge, organitzacions que treballen pels drets de les dones migrades, etc. Iniciatives amb voluntat de transformació social que poden tirar endavant gràcies a aquest circuit.

Cal seguir treballant perquè les economies transformadores siguin una eina a l'abast de tothom qui vulgui contribuir amb el seu consum a la construcció d'un altre model global, més humà i respectuós. Sabem que hi ha interès i consciència ambiental i social en milers de persones, però sovint costa fer el pas. Si volem canviar el món no cal comprar més, sinó millor: som moltes les que ja hem emprès aquest camí.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article