És quan falla la democràcia que ens fem més febles


L’any 2017 vaig publicar un article en aquest mateix digital sota el títol ‘És quan triomfa la democràcia que ens fem més forts’. En ell reflexionava sobre la salut de les organitzacions a partir d’un cas en què les eines democràtiques havien funcionat i havien servit per resoldre un conflicte important. I recordava que els valors democràtics eren claus en aquest tipus de processos. L’afirmació en positiu es pot formular a la inversa i reflexionar llavors sobre les mancances que porten a una entitat a afeblir-se i perdre capacitat de representació i incidència.

Molts dels que fa anys que defensem la necessitat que l’Economia Social i el Tercer Sector assoleixin un rol més central i referencial, però que ho fem assumint tota l’autocrítica que calgui, pensem que la ingent tasca d’incidència feta durant les darreres dècades no s’ha traduït en concrecions i èxits suficients que portin a la transformació social que defineix la nostra acció. Sense renegar, per descomptat, de la feina feta i dels esforços i recursos invertits. Però això ens hauria de portar a preguntar-nos quina part de la manca de resultats té el seu origen en les febleses internes.

Quina part de la debilitat institucional i organitzativa de les nostres entitats té a veure amb això? Fins a quin punt la incoherència entre els valors declarats com a tret distintiu de les nostres fórmules empresarials i la no pràctica dels mateixos en el dia a dia ens resta capacitat d’influència? Aquestes són algunes de les preguntes que caldria fer-se de manera permanent i reflexionar com a sector sobre el deure i l’haver d’aquests darreres anys.

Fa unes setmanes, l’amiga Ariadna Manent, sempre atenta als models organitzacionals del sector, reflexionava sobre alguns d’aquests aspectes en una interessant entrada al seu blog, que us recomano llegir: Tercer Sector: i si la palanca estigués en els models de gestió i organització?, l’autora proposa fer les coses d’una altra manera perquè passin coses diferents, preguntant-se si la transformació interna pot accelerar la transformació social.

El conjunt de la ciutadania només s’interessarà per les nostres propostes i les enfortirà si se li acredita que no som com “tots els altres” i que la transparència, l’honestedat i la democràcia impregna la nostra acció, tant en les declaracions de principis com en la pràctica.

Trair la democràcia a les nostres organitzacions les afebleix i resta credibilitat. Aquesta desviació pot ser plenament explícita, quan trobem responsables d’entitats que malauradament reprodueixen fil per randa les males pràctiques d’aquells models que en el discurs públic defineixen com perversos, a partir d’estructures verticals, jerarquitzades, autoritàries i sense rendició de comptes. Però també elements menys evidents posen en qüestió la coherència. Escollir òrgans de govern amb només els vots d’un 12% dels socis presents a l’assemblea o modificar a darrera hora el reglament perquè determinades persones o entitats sòcies puguin anar més enllà dels dos mandats establerts, perpetuant sovint representacions d’una i dues dècades, són alguns exemples de pràctiques que si bé són legals amb els estatuts a la mà, són ètica i democràticament dubtoses.

Certament, cal que les entitats i empreses de l’Economia Social i del Tercer Sector facin un pas endavant de manera valenta i analitzin de manera crítica, aparcant el cofoisme i l’autocomplaença, quins són els reptes a superar per tenir un pes polític efectiu i transformador en les decisions vinculades als afers públics. I acordar a continuació els canvis a fer de manera interna a partir dels elements nuclears del nostre model: funcionament i organització radicalment democràtiques.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article