Amistats digitals


L’avenç en digitalització a l’abast de molta gent, també del col·lectiu de la gent gran, ha suposat un ajut o suport al manteniment d’amistats, sobretot en els períodes de confinament que hem passat. Avui dia també hi ha la possibilitat de fer-ne de noves, utilitzant només aquest mitjà, però no és el mateix que el contacte físic, visual i més natural, però que, com a substitut, benvingut sigui. Sembla que l’amistat digital, avui dia, està al mateix nivell o més que la física.

La digitalització ha accelerat canvis socials i també n’ha revertit d’altres. El fet de poder-nos comunicar en línia ha estat molt important, ja que el contacte físic es va anar eliminant amb els confinaments. Sembla que la comunicació en línia amb les diverses possibilitats que té, així com el teletreball, compra, operacions bancàries, etc. ja no tenen marxa enrere.

Té repercussió en les habilitats relacionals? És molt possible que qui limiti les relacions a només usar les xarxes, això li impedeixi desenvolupar correctament habilitats socials. Hi ha el risc que, amb la digitalització, el que s’envia és pura aparença, postureig, i això no transmet la realitat i la verdadera personalitat als altres. Sempre s’opta per presentar la cara més alegre, més amable, l’alegria i poques vegades l’abatiment, la tristesa, melancolia i altres estats d’ànim que amb les trobades presencials no es poden amagar o bé és més difícil fer-ho.

En els joves això és més complicat, sobretot quan les pantalles ocupen més temps que les trobades presencials i, per tant, cal educar els infants ja des de petits perquè sàpiguen que ells han de controlar les xarxes sense permetre que les xarxes els controlin a ells. Els pares i educadors han de saber que més coneixement tecnològic no implica més desenvolupament humà.

Què podem fer? Cal combinar les activitats digitals amb les analògiques perquè el desenvolupament del pensament digital i l’analògic és diferent. El pensament analògic és més fragmentat, dispers, es pot passar d’un tema a l’altre en poc temps i per això els joves en tenen gran facilitat.

Les activitats més tradicionals com llegir un llibre de paper, revistes, diaris, pel·lícules i tot el que porta un ordre seqüencial fa que t’hagis de concentrar més i puguis compensar la dispersió que pot provocar l’ús de les pantalles. Això ajudaria a evitar molts problemes de concentració que pateixen els joves d’avui que tenen molta habilitat en l’ús de pantalles, on tot està a l’abast i permeten passar d’un tema a l’altre amb molta rapidesa i facilitat però moltes vegades amb greus problemes de concentració afegits.

De vegades els pares i avis volem ajudar als fills i nets en l’educació en l’ús de les noves tecnologies, però moltes vegades ens trobem que també estem immersos en aquest problema i ens hem d’autoeducar primer nosaltres, ja que no es tracta de fer més ús de les activitats tecnològiques sinó de fer-ne un ús controlat per tal de reduir els problemes de concentració que comporta l’ús continuat i evitar caure en les tan temudes addiccions.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article