Hem vingut a fer feina


Una de les frases més absurdes que vaig sentir la primavera passada és aquesta: “Hem vingut a fer feina”. Qui la va pronunciar és el conseller d’Educació, el Sr. González-Cambray.

Quan s’afirma que “nosaltres hem vingut a fer feina” a mi em ve al cap la següent pregunta: “I els altres? I tots els consellers que l’han precedit en el càrrec què han fet? Vacances?”. “Hem vingut a fer feina” també em fa venir al cap una frase semblant: “Hem vingut a deixar empremta”. Està clar que aquest senyor no vol passar desapercebut i ser un conseller més dels qui han fet feina discretament.

M’informa el meu director que aquest any no hi haurà proves de competències bàsiques a 4t d’ESO. Sembla que es farà una prova de català oral en el seu lloc. Dec haver fet cara d’estupefacció perquè el meu cap m’ha mirat i ha insistit que no estava de broma. Des que es van començar a implementar les proves, crec que cap al 2012, cada vegada se’ls havia donat més pes. Els departaments didàctics en fèiem valoracions que incloíem en les nostres memòries i redactàvem els nostres objectius anuals en relació amb els resultats d’aquestes proves. A les direccions se’ls demanava que les incloguessin en els plans de centre, es reunien els caps de departaments per valorar-les, etc. Semblava que finalment s’havia trobat l’eina objectiva que ens permetria d’arribar a l’excel·lència educativa.

Ara desapareixen. Sospito que el que ha passat, i perdoneu-me la malfiança, és que l’eina se’ls ha girat en contra i en comptes de permetre de mesurar el progrés del sistema educatiu, el que estava fent els darrers temps era constatar-ne el fracàs, i, per tant, caldrà buscar una eina que sí que permeti mostrar els èxits de la transformació educativa.

En aquesta conversa tan profitosa que he tingut avui amb el meu director em fa saber també que aquesta hora que els sindicats van esgarrapar i que gaudirem a partir del gener del 2023 és també un despropòsit. Com sabeu els horaris dels centres educatius es fan al juliol, en aquest període destinat a la preparació del curs escolar. Així doncs, el curs escolar 22-23 va estrenar horaris el dia 5 o 7 del mes passat depenent de l’etapa educativa. Ara al gener caldrà refer-los per complir amb l’acord de l’administració i els sindicats. Tot plegat ofèn.

Ofèn perquè l’equip directiu sí que va fer la seva feina i va tenir els horaris dels grups quan tocava malgrat l’inici precipitat de curs. Ofèn perquè els fets demostren que a aquesta feina no se li atorga cap valor. Ofèn perquè la mesura perjudica a tothom, ja que ens trobarem amb grups que hauran de canviar de profe de català a mig curs o que veuran com les hores setmanals es reparteixen entre dos docents.
Atribueixen a Sèneca: “Cap vent és favorable per aquell qui no sap on va”. Doncs això.

I mentrestant als instituts continuem fent feina, a l’espera que els de dalt s’aclareixin i es posin a fer feina de la bona, la silenciosa.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article