L’impacte de la inflació a les entitats socials


Fa unes setmanes, conjuntament amb la Taula d’Entitats Socials de Catalunya, vàrem fer una nota de premsa exposant els resultats d’una enquesta feta a les entitats socials del país per saber com gestionaven l’increment extraordinari de costos, sobretot energètics i alimentaris, i d’inflació, que com és natural, patim tota la ciutadania.

Segons dades de l’INE (Instituto Nacional d’Estadística) l’IPC, l’índex de preus de consum de l’any 2022 es va tancar amb una mitjana del 5,8% (assolint un pic el juliol del 2022 del 10,8%) i la inflació va ser la pitjor patida des del 1986. Les últimes dades de febrer de 2023 no són pas millors: la variació interanual se situa amb un 6,1%, dos dècimes per sobre del gener. Les dades que ens mostren les entitats del tercer sector social reflecteixen, com no podia ser d’altra manera, aquesta realitat, no massa esperançadora.

A grans trets aquesta enquesta ens indica que una de cada quatre entitats preveu tancar l’exercici del 2022 en números vermells, posant així en perill la seva viabilitat econòmica, i per tant els serveis i l’atenció en pro de les persones més vulnerables.

Davant d’aquesta crisi sense precedents, un cop més, el tercer sector social català ha demostrat la seva capacitat de resiliència i adaptació fent mans i mànigues per no deixar d’atendre a les persones. El 92% de les entitats socials ha pres alguna mesura per contenir l’increment extraordinari de despeses derivades de la inflació. En un 63,1% dels casos han optat per implementar mesures d’eficiència energètica, fonamentalment la instal·lació de plaques solars fotovoltaiques o la reducció de l’ús de l’aire condicionat o la calefacció, mesures que no han servit en cap cas per evitar l’impacte econòmic a les entitats.

Tancar un centre residencial, reduir l’atenció o deixar de donar servei a les persones en situació de vulnerabilitat, un milió i mig a tot el país, és desolador per a nosaltres. Una sola persona que es quedi sense l’atenció que necessita i es mereix ja és un problema greu, i si no podem atendre’l perquè el servei ha hagut de tancar o reduir-se, és un problema de país.

La inflació i l’augment de preus dels subministraments bàsics han tensionat, doncs, encara més una situació d’infrafinançament del sector que ja fa 13 anys que s’arrossega, i per això, davant d’aquesta situació límit i sense precedents hem demanat, conjuntament amb la Taula d’Entitats Socials de Catalunya, al Govern de la Generalitat de Catalunya la creació d’un fons extraordinari de recursos econòmics que compensi els sobrecostos suportats per les entitats socials.

Finalment, apuntar que aquesta mesura puntual s’ha de poder incorporar en la feina que estem iniciant conjuntament amb el Departament de Drets Socials per determinar els costos reals dels serveis i establir un sistema anual de revisió de preus. Aquesta és una prioritat del tercer sector i tenim l’objectiu i el compromís de fer-ho possible en els propers mesos.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article