Elevator Pitch o el discurs de l'ascensor


Elevator Pitch és un terme americà que s'utilitza per referir-se a la tècnica o l'art de presentar una idea o un negoci en el temps que dura un viatge en ascensor. L'objectiu és trobar i seduir possibles clients, col·laboradors o inversors. Existeixen unes pautes bàsiques per realitzar un bon speech o parlament i causar cert impacte en l'interlocutor. Però, ¿quina relació té el discurs de l'ascensor amb les entitats d'inserció sociolaboral?

La realitat actual marca una tendència creixent al treball en xarxa, a les aliances i a les col·laboracions amb guany a mig o llarg termini, que obligaran les entitats a estudiar atentament els seus clients i/o possibles col·laboradors. Però no n'hi haurà prou amb que les entitats continuïn creient en la gran tasca d'acció social que duen a terme; caldrà també que sàpiguen explicar-la de manera clara i, per sobre de tot, de forma atractiva.

Comunicar què fan i com ho fan de manera dinàmica, sintètica i creativa serà un dels reptes amb què les entitats es trobaran com a sector. Cal fer un pas endavant i explicar tota la feina que es realitza amb col·lectius en risc d'exclusió social, quines metodologies es posen en pràctica, quin impacte s'assoleix anualment...; en definitiva, quin és el valor diferencial de les entitats que treballen en l'àmbit de la inserció sociolaboral.

Per tots aquests motius, s'ha de fer una reflexió i pensar si, entre el primer i el cinquè pis, dóna temps a exposar que les entitats compten amb professionals formats i compromesos, que aposten pel treball en xarxa, que contínuament estan engegant nous projectes, que no es rendeixen perquè estan acostumades a les dificultats, que aporten il·lusió i motivació als usuaris amb els quals treballen, que tenen una idiosincràsia i uns valors molt diferenciats...

A més, cal saber que un elevator pitch pot ser molt perjudicial si es cometen errors. L'error més comú en les persones que expliquen idees de manera habitual és posar en marxa el 'radiocasset' o repetir el discurs de forma automàtica. No es pot vendre una idea genial mitjançant un to de veu monòton o mancat d'entusiasme.

D'altra banda, quan es fa una exposició que pretén generar impacte, cal analitzar la persona o les persones a les quals ens dirigim, i tenir en compte les seves expectatives: en funció dels seus interessos, el nostre discurs s'haurà d'adaptar en un sentit o un altre.

Tampoc es pot oblidar la importància d'escoltar qui ens escolta. Sovint, només pel fet d'escoltar, ja serem considerats persones interessants. I, en conseqüència, el nostre projecte també ho serà.

Per últim, és important afegir que explicar la nostra idea o la nostra missió en un ascensor és simplement començar a fer networking, o treball en xarxa. És l'inici d'una relació que ens pot reportar molts beneficis si la sabem gestionar des d'un principi i aconseguim generar l'interès necessari.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article