Avaluar per emprendre i reemprendre


Òbviament, en un moment tan complicat com l'actual, moltes persones senten en pròpia pell els estralls d'un context socioeconòmic complex i d'unes polítiques que frisen per respondre a les exigències del dia a dia, sotmeses al dictat de la immediatesa.
 
Sens dubte, arribarà el moment de parlar sense embuts de les causes que ens han portat fins aquí i, a ser possible, extreure'n conclusions i exigir responsabilitats. No obstant, no podem caure en el desànim o llepar-nos les ferides mentre intentem entendre com és possible que tots aquells projectes que s'han engegat fins ara vegin amenaçada la seva continuïtat.
 
És en aquest escenari, complex i difícil, que l'educador o educadora i la resta de professionals de l'acció social han de ressituar-se per seguir donant resposta a velles i noves necessitats. En definitiva, es tracta d'aguditzar una de les competències intrínseques de la professió: l'avaluació al servei de la millora dels programes i projectes.
 
El passat més de novembrela Taula d'Entitats del  Tercer Sector, conjuntament amb Ivàlua i la Fundació "la Caixa" organitzaven la jornada "Avaluació de programes del tercer sector social: visió internacional i perspectives per a Catalunya", essent una de les aportacions més repetida la necessitat d'incrementar, millorar i aprofundir en la cultura de l'avaluació de programes, serveis i projectes. És clar que les polítiques d'avaluació aniran guanyant protagonisme, i cal garantir que se sabrà fer al servei de la millora i de la qualitat, i no exclusivament com a requeriment administratiu, de fiscalització o control. És per aquest motiu que us proposo aproximar els conceptes d'avaluació i emprenedoria social. 
 
Emprendre ens obliga a disposar de bons diagnòstics (avaluacions diagnòstiques), noves idees i tenacitat per dur-les a terme i, sovint, ens ho imaginem creant nous projectes. Considero que cal reivindicar aquesta actitud, també, al sí dels projectes vigents. Reemprendre diria jo, entenent que tenim projectes i programes que necessiten revitalitzar-se amb l'impuls d'una mirada innovadora, que permeti trobar solucions al servei de la finalitat social, de la contribució socioeducativa de cada institució.
 
Per tant, és necessari posar l'accent en la necessitat d'emprendre també al sí de les entitats, impulsant lideratges compartits al servei de la millora constant, orientant-nos cap a la qualitat més que no pas a la producció. I és que, especialment en els moments difícils, és quan ens cal donar el millor de nosaltres mateixos.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article