Com millorar la gestió de les entitats i no quedar-se només en l'intent


La gestió de les entitats ha estat i és un dels principals reptes del Tercer Sector. Problemes com la poca implicació dels òrgans de govern, el fet de tenir gestors d'entitats no suficientment orientats a l'eficiència, la percepció que la millora de la qualitat és una sobrecàrrega per a les entitats i el fet que els estàndards existents –com les ISO o l'EFQM–, no s'adeqüin al ritme de les pròpies entitats són presents en moltes organitzacions sense afany de lucre. Això ha provocat que les entitats treballin per millorar la qualitat només quan ho requereixen els finançadors i no per iniciativa pròpia. Com a resultat, moltes vegades la millora de la gestió s'acaba convertint en un maldecap per a la majoria de les entitats del Tercer Sector. 
 
El Tercer Sector és conscient de la necessitat de fer front a aquest repte, ja que la  millora de la gestió de les entitats es tradueix en la millora dels serveis que presten a les persones. El principal problema és que, tot i que són conscients que tenen problemes en la gestió, moltes entitats no saben per on començar i, sobretot, no volen que aquest procés suposi un daltabaix per a l'entitat, sinó que necessiten que el procés de millora s'adapti a les seves necessitats. "Tot i que treballem amb ganes i el millor que sabem, hi ha moltes coses que se'ns escapen", afirma Lola de la Fuente, directora general de l'Associació Esclat pro persones amb paràlisi cerebral. Per això, des de la seva entitat van decidir formar part del projecte de Millora de la gestió que proposa el departament de Consultoria i Estudis de la Fundació Pere Tarrés. Actualment, ja són més de 24 entitats del Tercer Sector que han rebut assessorament gràcies a aquest projecte, finançat a parts iguals per l'entitat i un finançador extern. 
 
El repte del projecte per exemple es proposa començar el procés de manera progressiva des del mateix nivell en què es troba l'entitat, fugint dels segells de qualitat que resulten excessivament ambiciosos per a la majoria d'organitzacions. L'objectiu és millorar la gestió de les petites i mitjanes entitats del Tercer Sector a partir del treball quotidià, constant, sense urgències i adaptat a la realitat de cada entitat. I si convé, un cop realitzat aquest camí, incorporar de manera còmoda els estàndards de qualitat. Sempre, amb l'assessorament i el recolzament d'un professional extern a l'entitat, que forma part de l'equip de la Fundació Pere Tarrés i que acompanyarà en tot moment l'equip directiu, que és l'autèntic protagonista del projecte, en el procés de millora. 
 
Les entitats assessorades coincideixen en destacar com el punt fort del projecte l'acompanyament rebut dels professionals que els han donat suport: "necessitàvem un assessorament extern que ens ajudés a identificar els punts febles i forts i les oportunitats de millora", afegeix Lola de la Fuente. Es tracta d'un assessorament proactiu, que no es limita a aconsellar, sinó que fa reflexionar i guia a l'entitat per ajudar-la a troba solucions als principals problemes detectats. "És un assessorament actiu, implicat", explica la directora general d'Esclat. 
 
Des de la Fundació Pere Tarrés s'aposta per l'adaptació a l'entitat per fer-la progressar, a partir del treball colze a colze amb l'equip directiu de l'entitat, que es compromet a implicar-se proactivament en la implementació del procés de millora de la gestió. De fet, la presidenta de l'Associació Amputats Sant Jordi, Pilar Díaz, explica que participar en aquest projecte ha incidit principalment en la dinàmica de la junta directiva, ja que "tothom ha pres consciència del seu càrrec i del seu compromís, millorant la qualitat de la participació i la responsabilitat". 
 
Ara que han acabat el seu procés de millora, aquestes entitats manifesten que el fet de tenir un consultor els feia treballar més i millor, ja que tenien un retorn del procés que duien a terme internament, una orientació en la posada en marxa de les accions i un seguiment en tot el procés. Per això, durant el 2012 es durà a terme, a part d'altres projectes de millora de la gestió, un projecte de seguiment que permetrà a les entitats ja assessorades consolidar el seu procés de millora. 
 
Les entitats que han participat en algun dels projectes de millora de la gestió que s'han anat desenvolupant des de març de 2011 han centrat el seu procés en la millora de l'organització interna, la comunicació interna i externa, la relació amb els clients, usuaris i voluntaris, i les relacions externes. Totes les organitzacions participants n'han fet una valoració molt positiva i la majoria estan interessades en continuar participant del projecte. Tal com explica Lola de la Fuente, "és un bon instrument per reflexionar i millorar la gestió de les entitats, per modernitzar-nos i treballar amb la qualitat que exigeixen els temps actuals". 
 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article