Nausica


Avui voldria aprofitar aquest espai on amablement social.cat ens permet dir la nostra, per a difondre un poc la tasca que humilment pretenem dur a terme amb l'associació Acompanyats pel vent.
 
I fer-ho picant l'ullet a Lluís Llach o millor dit, a en Germinal de la Memòria d'uns ulls pintats1.

És ell qui ens presenta l'Escola del Mar: "Enmig d'aquell caos polític, de la convulsió social, de la lluita i embolic entre valors, algú creia fermament que el futur del país i del món es basava en l'educació dels infants"2.

Educació dels infants amb el lema: Aprendre a Pensar, a Sentir, a Estimar. Quasi res! Els trobem aquest tres verbs en les actuals lleis d'educació? Potser si aquest lema s'hagués generalitzat avui viuríem en una societat més humana, més acollidora i amb menys... crisi...

Pensar entès com a pensament crític...

Aprendre per la comprensió, l'experiència i les relacions amb les persones.

Aprendre emprant el contacte amb la natura com a eina pedagògica, com a estovador de la ment per a obrir-la a noves coneixences. Com el pagès que llaura i cuida la terra preparant-la per a rebre la llavor.

"Mireu, aquest matí els antics déus de Grècia ens han deixat una barca avarada a la sorra per a vosaltres. Es diu Nausica. A partir d'ara, quan faci bo, anirem a estudiar algunes assignatures al mar, amb la barca"3.

I justament açò és el que pretenem fer amb les nostres sortides amb el veler i la col·laboració dels centres on els nois i noies estiguin matriculats:

"Oferir un nou entorn educatiu complementari a l'activitat de les aules: Aprendre navegant pel mar en un veler. Aprendre a través de l'experiència directa valors transversals com, el treball col·laboratiu en equip, la solidaritat, la convivència, el coneixement de sí mateix i de l'altre, la responsabilitat i, ocupant un
lloc especial: el respecte. Aprendre deixant-se acompanyar, afavorint que aflori el millor de cada un d'ells i elles. Està destinat originalment a adolescents en risc d'exclusió social, encara que en la pràctica s'ha ampliat a altres col·lectius. La principal característica és l'oferta d'un eix atractiu de motivació per als joves. Incidint especialment en la prevenció. Apropant als nois i noies a la natura i fomentant la idea de que, abans d'una relació educativa, és convenient una relació afectiva."4.

Fins ara, teníem com a referents Summerhill, Ferrer i Guàrdia, l'escola Nova, Joan Bardina, Pestalozzi, Waldorf, John Dewey, etc.  Ara, gràcies a aquesta novel·la, hi podem afegir ufanosos, l'Escola del Mar i la Nausica de la Barceloneta de fa prop d'un segle.

Us convidem a visitar-nos a: www.acompanyatspelvent.org
 
-
 
1 Lluís Llach (2012). Memòria d'uns ulls pintats. Editorial Empúries. (Vídeo introductori a: http://www.vilaweb.cat/noticia/3977431/20120129/llach-novellista.html )
2 op. cit. Pàg. 45
3 op. cit. Pàg. 47
4 Abstract de l'article publicat a la revista REIRE: http://www.raco.cat/index.php/REIRE/article/viewArticle/243591/0
 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Jo
2.
Pensar, sentir i estimar??
En aquests temps que vivíem, a les escoles s'hi anava entrant però la meva percepció és que ara mateix no interessa massa que les persones pensem molt
perquè llavors qüestionem a qui ens vol imposar normes i lleis que no són dignes.
Anem enrera en aquest aspecte... cada vegada més enrera. Per les retallades o per què??
Les empreses demanen persones amb iniciativa, creatives i amb qualitats per treballar en equip.
Per treballar en equip s'han de treballar les 3 paraules del començament.
En el petit trajecte que es pot fer amb el veler es pot percebre que allà en aquell petit espai s'inicia una convivència que pot portar a complicitats on tothom tindrà el seu moment i el seu valor.
Ens allunyem del món i percebem com si n'estiguéssim en un altre a la mida de les 3 paraules.
Em pregunto: si a l'escola es treballés amb grups cooperatius i col.laboratius i arribessin a pensar sentir i estimar
que els passaria quan arribessin a unes empreses on a vegades o sovint el que han de fer és callar, treptijar, trepar perquè no els trepitgin, no els escolten ni els tenen en compte????
Doncs...podrien muntar la seva pròpia empresa, com algunes que funcionen molt bé, que tenen en compte idees i opinions de tots els membres que la componen.
3 paraules per les escoles
3 paraules per les empreses
3 paraules per la societat
3 paraules per tothom

3 paraules...
  • 0
  • 0
Josep Oliver Barcelona
1.
Islandia, Bután, i la Barceloneta de fa quasi cent anys son indrets prou separats en temps i espai per juntar-los en un mateixa frase. Tanmateix no estem parlant de Mart o Sirius, sino d’aquesta Terra nostra, que compartim com a membres d’una mateixa especie.. Els tres indrets han partit de deficiéncies i errors previs i han tractat d’arreglar i millorar el que hi havia. A la Barceloneta van crear unes condicions per fer més humana i eficient la classista i anacrònica educació de l’època. A Islandia una revolta democrática ha redressat el mal tomb emprès, guiat per la cobdícia i la megalomania de certes èlites, millorant la dignitat i l’autoestima del pais. A Butan, un príncep preocupat pel seu poble ha configurat un règim capaç d’inventar-se una nova definició de la prosperitat de la comunitat: el FNB, la Felicitat Nacional Bruta com indicador del benestar de la gent, ultrapassant per dins el PNB extern dels economistes. El que uneix aquests indrets inversemblants es la voluntad d’unes persones que han lluitat per millorar-se a si mateixos mitjançant la preocupació i la cura dels demés, de tota la societat. En aquesta direcció crec que va també l’amic Toni, a qui desitjem sort en el seu projecte i inspiració per seguir produint escrits punyents.
  • 0
  • 0

Comenta aquest article