Ubuntu


Martina, apassionada antropòloga, passeja pel camp de la província de Limpopo, al nord de Sud-àfrica.
 
Es troba uns infants jugant alegrement i al poc d'observar-los s'hi acosta encuriosida.
 
Malgrat ser una estrangera desconeguda, l'acullen, potser també empesos per la curiositat, i ella els proposa un joc.
 
Col·loca un paner ple de sucosos fruits sota un arbre.
 
Traça un cercle al voltant, d'uns vint metres de radi i demana als infants que es col·loquin fora de la línia.
 
Els explica que quan ella faci el senyal, poden començar a córrer i el primer que arribi al paner, se'l pot quedar tot per ell.
 
Un, dos, tres, iiiii... va! Crida en Zulu.
 
I els infants, en lloc de donar-se cops de colze, fer-se travetes i mirar de córrer més que l'altre, s'agafen tots de la mà i avancen poc a poc tots junts cap al paner. I quan hi arriben s'asseuen contents compartint els fruits.
 
I la Martina, sorpresa, els pregunta perquè han actuat així. Per què no els ha seduït a cap d'ells la ideia de tenir tota la fruita per a ell o ella?
 
"Ubuntu!", li responen. "Com podria un d'entre nosaltres ser feliç si tots els altres estan tristos?"1
 
Nelson Mandela explica el mateix concepte amb aquestes paraules: "Quan un viatger creuava el país, s'aturava a un poble i no havia de demanar menjar ni aigua. Just s'aturava, la gent li donava menjar i l'entretenia. Aquest és un aspecte d'Ubuntu, però n'hi ha més. Ubuntu no significa que la gent no s'hagi d'enriquir. La qüestió és: Què penses fer per a afavorir que la comunitat que t'envolta millori? "2
 
Desmond Tutu, per la seva banda, ho explica així: "L'essència de ser humà. Ubuntu parla particularment sobre el fet que tu no pots existir com a ésser humà en estat d'aïllament. Parla d'interconnectivitat. No pots ser humà tu tot sol, i quan tens aquesta qualitat – Ubuntu – ets conegut per ta generositat. Amb massa freqüència pensem en nosaltres mateixos com a simples individus, separats els uns dels altres, quan en realitat estàs connectat i el que tu fas afecta a tot el Món. Quan fas el bé, s'escampa; és per a tota la humanitat."3
 
Jo sóc perquè tu ets!
 
Emparats en aquesta filosofia es va batejar una distribució del sistema operatiu Linux amb aquest nom: Ubuntu. I ja que curiosament és la que el ministeri d'educació ha optat per instal·lar als ordinadors dels col·legis públics, ens agradaria somiar que també s'està apostant per a educar en aquesta filosofia de vida, que s'està visionant un futur basat en la col·laboració, la solidaritat, la humanitat... un futur en la consciència de que un primer món no pot viure bé si existeix un tercer món explotat i morint-se de gana, en la consciència de "Com podria un d'entre nosaltres ser feliç si tots els altres estan tristos?" 

-

1 Desconec el nom real de la Martina i les referències d'aquesta història. L'he adaptada un poc per a introduir l'article

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Toni Tobed
11.

"los resultados son contundentes y coincidentes: el amor y la comunidad son uno de los dos elementos determinantes del bienestar, tanto mental como físico."
Extracte de:
https://blogs.publico.es/conmde/2023/04/10/harvard-oxford-secreto-eterna-juventud/

  • 0
  • 0
Toni Barcelona
10.
Guillem Martínez a ctxt.es (18.Des.2019)
El factor Cipolla
“La estupidez, según Carlo Cipolla [historiador económico italiano], consiste en que alguien cause daño a otras personas no solo sin obtener ganancia personal alguna, sino provocándose daño a sí mismo.” Que seria just l’oposat al concepte d’Ubuntu…
“Cipolla, ya puestos y para hacer unas risas, dividía los sujetos políticos y económicos en cuatro grupos. Inteligentes –benefician a los demás y a sí mismos–, incautos –benefician a los demás, pero no a sí mismos–, estúpidos –lo dicho–, y malvados –perjudican a los demás, si bien se benefician a sí mismos–. Para Cipolla y hasta para el gato, era preferible un malvado a un estúpido.”
https://ctxt.es/es/20191218/Politica/30220/negociacion-gobierno-erc-psoe-sanchez-guilem-martinez-coalicion.htm
  • 0
  • 0
L'estudiant xinu
9.

谢谢你!Moltes gràcies. Senzilla i preciosa. Una abraçada.

  • 0
  • 0
Vicenç de Frutos Barcelona
8.
Fa molt de temps que sento a dir que estem en trànsit a l'era d'Aquari. Sembla ser que tots aquets canvis de consciència, envers d'una societat UBUNTU, arribaran dins d'aquesta era. Però aquest trànsit es dilueix en el temps i pot durar varies generacions.
Molt mes expeditiu es el calendari Maya que diu que el proper 21 de Desembre del 2012 s'acabà el món. Bé, realment el que diu es que el proper 21-12-2012 s'acaba el cinquè món i començarà el sisè. Cada món, o com millor dit deien el Mayas, cada SOL te uns 5.500 anys. No ho se exactament però es una xifra entre 5.400 i 5.600.
El cinquè món, en el que hi som are mateix i està a punt d'acabar, es caracteritza per l'aparició i desaparició de les civilitzacions, des de les mesopotamiques d'Ur, Nínive o Babilonia i la peruana de Caralt, passant per l'egipcia, grega, romana, azteca, maya o inca fins a les actuals com la britànica, soviètica o nord-americana.
No tinc la certesa, però el meu desig, el meu somni es que el sisè món sigui el món UBUNTU.
  • 0
  • 0
JOan Vergés
7.
Gràcies un cop més, Toni.
Ubuntu també és el Fòrum Mundial de Xarxes de la Societat Civil (World Forum of Civil Society Networks).
Aqui http://www.ubuntu.upc.edu/index.php?lg=cat podeu trobar tot un reguitzell de notes i informacions (per exemple, Projecte per una Declaració Universal de la Democràcia).
En qualsevol cas, quan més hom desenvolupa la consciència, la ètica i l'estètica, la llibertat i la responsabilitat, més a prop ens sentim dels altres éssers; doncs podem albirar el que és essencial per damunt del que és important.
Una abraçada, amic, i segueix compartint els teus viatges amb els que sortim menys de casa...

  • 0
  • 0

Comenta aquest article