Models preventius versus models de consum. Aquest és el camí?


Després de llegir un breu al diari "La Vanguardia" del dia 7 de novembre on es diu que Creu Roja ha atès 37 casos d'intoxicació etílica durant les Fires de St. Narcís a Girona, i que la meitat eren menors d'edat, un es queda pensant què caldria canviar per tal de minimitzar aquestes situacions de risc. L'abordatge dels "problemes associats al consum de drogues"es podria resumir breument en dos àmbits molt ben definits: el preventiu i el repressiu.
 
També al mateix article, es menciona que el consistori mostra preocupació pel consum d'alcohol en menors i que, la recent aprovada ordenança de civilitat combatrà aquest fet amb multes de fins a 300 euros als joves que consumeixin begudes al carrer, que potser pagaran els pares?. Aquesta seria una clara mesura emmarcada en un model repressor. Eficaç? això ja es veurà.
 
El mateix consistori treballa també en l'àmbit preventiu des de fa més de 20 anys, fomentant hàbits saludables a la població, inclosa la intervenció en oci nocturn, però a la premsa no acostuma a sortir reflectit. Els motius? No els sabem.
Caldria una combinació dels dos àmbits ja que aquest abordatge requereix de moltes mirades diferents.
 
Però entra en escena un altre model, ja vell conegut, el del consum, que torna amb força i que es vehicula amb la publicitat. El PP ha presentat una esmena a la llei "licencia Exprés", per permetre la publicitat de begudes alcohòliques de menys de 20º en llocs on actualment no es pot ni vendre ni consumir. Es basen en la publicitat lliure i la no regulació a la U.E. Esgrimeixen que afecta a la competitivitat de les empreses i marques espanyoles a l'hora que redueix la possibilitat que es celebrin esdeveniments esportius de caràcter internacional que compten amb un fort suport econòmic i financer.
 
Aquest model desbanca els altres dos i no dóna massa opcions. Potser estem entrant en una època on pesa molt més el poder de la publicitat, entesa com a eina per vendre o convèncer d'alguna idea o producte com a necessari, que no pas el poder del seny i en el cas que ens ocupa, el de la salut, el poder de transmetre aquelles idees que ens porten a viure més anys i amb més qualitat de vida. En el cas de les begudes alcohòliques, queda força clar quines són les prioritats, i no es veu que sigui la salut
 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Eva Lafuente Girona
1.

Gràcies Carina !!
Jo també trobo preocupant el tema.

Un petonet !

  • 2
  • 0

Comenta aquest article