Sobre 'la relació' entre el professional i 'l'usuari/a' Del diagnòstic i/o la cartografia del problema (i la solució) (III)


Fins al moment, i seguint el fil de les dues darreres reflexions anteriors – La prèvia i El posicionament pròxim – diria que hem pogut fer una primera i ràpida aproximació al que podríem considerar el “terreny relacional” entre el professional i l’usuari. Fins en aquest punt, tant sols ens hem llegit una mica el mapa; hem fullejat les “ressenyes”, i doncs, ja sabem que, per bé que la ruta tindrà algun moment difícil – o fins i tot extrem -, el nostre necessari “posicionament d’afrontament” ha de ser valent, pròxim i sincer, així com també humil, equilibrat i respectuós.

Recordeu allò de:

1) El “vincle” professional – en el context de treball als SSAP – es constitueix a partir de dues “identitats” lliures – en principi -, i per tant responsables, en definitiva, dels seus propis actes.
2) El “vincle professional” es construeix en i durant el procés d’acompanyament d’una persona – grup o família –.
3) Tot “vincle professional”, es construeix i es desenvolupa en la voluntat de constituir un punt de “suport” i/o “ajuda” en el desenvolupament i el benestar general – d’una persona, família grup i/o comunitat. ¿No sé si seria molt atrevit considerar-ne també la felicitat?
4) Tot “vincle professional” es construeix i es desenvolupa, encara que l’altre – l’usuari – no et vulgui ni veure i/o et desitgi el pitjor dels mals. Cal recordar-ho: actuem en pertinença a un sistema legal concret.

Doncs avui m’agradaria afegir-ne una més:

- El “vincle” professional – en el context de treball i/o l’educació social als SSAP – es constitueix en dependència allò que – o bé per la persona, o bé per l’administració – es designa com “un problema”.

I heus aquí, la gràcia de tot plegat: “El problema”.

Tens al davant, una dona lletja i desagradable, envellida per la festa permanent. Arrugada com una mala cosa, encara procura mantenir-se en conversa recordant els seus tics de “callejera” seducció. L’estómac se’t regira; per tu encara és massa d’hora pel primer alè de gintònic. És agressiva, xerraire fins l’esgotament; incapaç de parar un moment per escoltar-te...
Estàs insegur, fins i tot li tens una mica de por. L’estómac es contrau mentre te la mires estupefacte. Sents aprensió, fàstic potser i tot. És la primera vegada que la veus, menys mal que només la citaves per l’absentisme escolar de les nenes.

El problema és la senyora i els seus aires d’adolescent? És l’alcohol? És que les nenes no vagin a l’escola?

Si “el problema” el volem veure amb un únic monocle, o des d’una única posició... de ben segur que tant sols serem capaços d’obtenir una pista d’esbiaixada de la “realitat del problema”. Si tant sols ens quedem amb els indicis, factors i indicadors de risc (o de que les coses no van bé) – alcoholisme, absentisme escolar... – tindrem clars alguns dels indicadors d’avaluació a tenir en compte – abstinència i escolaritat – però serà una intervenció directe, potser mancada d’alternatives i només centrada en amenaces i “càstigs” administratius i/o judicials.

“El problema”, en la immensa majoria de les ocasions treballades, ni és una qüestió merament “puntual”, ni “unifacètica”; ni “aïllada”. En el seu conjunt, m’atreviria a dir que “el problema” és el resultat – no pas final – d’una trajectòria vital concreta – individual i/o familiar – en què, i en general, cada ú ha pres les decisions que ha volgut (o que ha pogut) prendre.

“El problema”, és “la punta de l’iceberg” d’una “identitat problemàtica”, que es construeix a si mateixa a base de totes aquelles decisions i totes aquelles altres accions, que d’alguna manera o altra, va decidir emprendre – o va decidir no fer-ho -.

Però vaja, com que avui ja m’he allargat massa, del “decidir” i de l’“actuar”... ho deixaré per un altre dia.

Només una darrera observació:

Perquè tot “vincle professional”, es construeix i es desenvolupa en la voluntat de constituir un punt de “suport” i/o “ajuda” en el desenvolupament i benestar general d’una persona, família grup i/o comunitat: “El problema”, acostuma a ser tant sols i de fet, el punt “de crisi” necessari en qualsevol “identitat”, per poder (re)iniciar-se i (re)incorporar-se dins un “sistema operatiu” concret i determinat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Cristina Llaurado Camp de Tarragona
1.
M'ha resultat molt gràfica i entenedora la lectura, inclòs per les persones que no s'hi dediquin, a aquest camp. Per mi ha resultat dolorós de vegades fer aquesta feina, perquè de vegades el paper normatiu - coercitiu que el professional fa impedeix poder arribar a treballar aspectes de la persona que demana suport, perquè no tens més remei... Però llavors la persona no confia en el paper d'ajuda. En canvi altres usuaris només et busquen precisament per aconseguir alguna cosa per la via normativa, sense cap voluntat ni necessitat de suport o canvi...
  • 0
  • 0

Comenta aquest article