Responsabilitat de l’empresa, denuncia i consum


Empreses n'hi ha de molts tipus. Algunes aporten algun valor social a la tasca que fan i d'altres ho fan en menor mesura. Fins i tot n'hi han de les que podríem dir (subjectiva o objectivament) que no fan cap aportació social.

En els darrers temps més d'una empresa ha manifestat que aporten cert valor social pel sol fet de generar llocs de treball. Això, moltes vegades, serveix com a mecanisme de defensa davant la possibilitat d'haver de tancar i haver de fer fora els treballadors i aconseguir, així, l'ajuda habitualment de fons públics per salvar l'empresa.

Podem anar més enllà i pensar que no només val amb generar llocs de treball si no que cal tenir una responsabilitat social sobre les característiques d'aquest però, a més, també sobre l'activitat que desenvolupes i la manera que tens de fer-ho.

Afortunadament la xarxa ens ajuda a localitzar empreses i marques que fan accions dubtosament ètiques amb la finalitat de vendre més o simplement guanyar més diners. En els darrers temps he parat atenció en tècniques de vendes que fan més d'un supermercat on l'etiqueta d'”oferta” o de “tamany estalvi” son més cars que el mateix producte en tamany més petit o sense la necessitat de comprar tres paquets quan només en necessites un. Ens enganyen per guanyar més diners.

Però també en tenim empreses a casa nostra que son capaces de posar-se l'etiqueta d' “emprenedoria” i muntar una rifa de Nadal, en un centre comercial, a 5€ la butlleta on suposadament el premi més valuós és un lloc de treball. Si, si, heu llegit bé, un sorteig on suposadament pots accedir a un lloc de treball (i altres premis) si et toca després de pagar 5€ per una butlleta.

En aquest darrer cas l'empresa també al·lega responsabilitat social repetidament per generar llocs de treball i per aconseguir la possibilitat que algú arribi a tenir feina (si després passa la selecció) entre altres qüestions.

Comprar un producte o un altre també pot ser un acte de responsabilitat social. Consumir una marca o una altra tenint en compte els valors que aporta és una decisió que té un impacte real i que hem de saber valorar.

Però no només amb el consum o no d'un determinat objecte fem un pas, també podem denunciar tot allò que creiem convenient per fer saber a les marques i empreses que intenten induir-te a comprar més mil·lilitres d'un sabó, quan és més econòmic un envàs més petit no és jugar net.

Els ciutadans tenim el poder d'influir i hem de poder fer saber a qualsevol empresa que jugar amb la possibilitat d'obtenir un lloc de feina en la situació actual mitjançant una rifa té un cost. Potser fins i tot tenim la responsabilitat d'utilitzar les agències de consum, com la catalana, en cas que creiem que tot no s'hi val o que hi ha alguna cosa que és èticament deplorable.

En el cas de la rifa del lloc de treball, uns quants ciutadans ja s'hi han organitzat fent palès el seu rebuig a aquest model de “emprenedoria”. Tot no s’hi val per guanyar diners.


Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article