De la teoria del caos a la promoció de la salut en els joves: l’Atractor educatiu


Un de les fites que tenim tots els professionals que treballem en contacte amb joves i adolescents és la d’ajudar-los a créixer amb major benestar i, en la mesura del possible, amb major felicitat i harmonia. De fet, és el mateix objectiu que motiva els pares i mares en relació als seus fills.

Així doncs, de tant en tant, es fa necessari fer una parada en el temps d’activitat quotidiana i dedicar uns moments a la reflexió sobre la nostra tasca educativa: què podem fer per millorar-la?

La meva intenció en aquest article és la de posar èmfasi en un aspecte que, fruit de la meva experiència d’acompanyament educatiu i terapèutic a persones adolescents, considero molt important. És útil i precisament és necessari escriure'n perquè no està sent considerat prou important en cap dels àmbits (educatiu, joventut, social, terapèutic...).

La tasca educativa, ja sigui de nadons, infants, adolescents o joves, és quelcom gairebé sagrat, o hauria de ser-ho. Poques coses resulten ser tant importants com la de participar en el procés maduratiu d’una persona. La influència que exercim (conscient o inconscientment) sobre ells i elles és molt gran. I per tant, requereix ser conscients d’aquest fet.

Tot i que això que escric no és nou, no està de més recordar-ho. És més, ens ajuda a comprendre en major magnitud això que exposaré a continuació.

En les ciències de la física i les matemàtiques s’entén, en llenguatge col·loquial, que petites variacions en les condicions de certs sistemes complexos i dinàmics poden implicar grans diferències en el comportament futur, tot i que aquestes no es puguin preveure. També diu que aquests sistemes es veuen atrets cap a un tipus de moviment. De forma molt senzilla, però estem parlant de la teoria del caos.

I aquí és on vull centrar l’atenció. Dels molts conceptes que inclou aquesta teoria, cal destacar un terme concret, l’essència d’aquest article:  l’atractor.

Un atractor és un punt o un grup d’elements cap on es dirigeix un sistema que està en moviment. El sistema evoluciona després d’un temps suficientment llarg sempre i quan les trajectòries que realitzen els elements del sistema estiguin suficientment pròximes a la de l’atractor. Imaginem doncs, que el propi jove és el sistema, dinàmic tal com el seu procés maduratiu  i en constant evolució.

I de la física tornem a l’àmbit educatiu i de promoció d’hàbits saludables i en contextualitzem el terme “atractor”.

Pel que fa a la Prevenció de drogodependències i reducció de riscos, així com en els altres àmbits que tenen a veure amb la promoció d’hàbits saludables (alimentació, sexualitat, esport...), es dóna un element important: el i la jove tenen interès en si mateix. Té interès en assolir benestar físic i emocional (diferent és que la persona tingui eines per saber com assolir aquests estats).

Els professionals que treballem fent prevenció i promoció de la salut tenim la certesa que aquesta tasca nostra, en molts casos passa per ensenyar-los aquestes eines, més enllà de xerrades teòriques. I en moltes ocasions, esdevenim referents educatius.

Per tant, el treball educatiu i terapèutic amb joves i adolescents no ha de ser només “oferir eines”, més aviat hem de posar la mirada des de l’òptica del “ser referent i model”. Així doncs, com a referents educatius se’ns ofereix una oportunitat especial i preciosa d’influir positivament en el seu procés maduratiu.

Què significa ser atractor?

Ser referent no és en si mateix ser un “atractor”. Pot ser que un o una referent tinguin un element que sigui atractor pels joves, però no és condició sine qua non. Per exercir d’atractor cal generar i emetre quelcom (un tipus d’energia) que, per dir-ho d’alguna forma, ha d’estar en la mateixa vibració o freqüència en la qual es troba el o la jove a la que volem influir.

Per tant, el professional referent, en aquest cas, ha de tenir l’element que generi l’atracció. Aquests elements poden ser de molt tipus i de diferents qualitats. Podríem dir també que cada element atrau a un nivell diferent i poden ser positius o negatius.

Alguns elements positius que atrauen als joves i que m’agradaria ressaltar aquí són: la coherència, la sinceritat, el respecte, la integritat i l’Amor. N’hi ha d’altres, però aquests són els que ens interessen ara.

L’Amor és un tipus d’energia unitiva, d’una ona (freqüència) concreta i la qual, tots i totes sense excepció podem sentir, notar i en ocasions gairebé palpar. Com deia, és una força unitiva i com a tal, genera magnetisme vers els altres. Per tant, “si estàs en amor, ets atractor”.

Sóc conscient que utilitzar el terme “Amor” en un article social pot semblar esotèric i espiritual. Bé, de fet ho és, però també forma part del nostre llenguatge més humanista. I hauria de ser més utilitzat en el món de les ciències socials.

També sóc conscient que la paraula Amor està desvirtuada i en moltes ocasions mal entesa, una forma més fàcil d’entendre-la en el nostre context és parlar d’integritat. Etimològicament, Integritat ve a dir no estar tocat, intacte, sencer. Així doncs, la integritat és la qualitat del que no està tocat per res, la puresa original i sense contaminació per cap mal o dany. També vol dir Totalitat.

Possiblement la integritat és un dels valors morals més alts als quals podem encaminar-nos: Ser un Ésser Íntegre. Pensar, Sentir i Actuar en la mateixa direcció.

Com ser “atractor educatiu”?

Es tracta, doncs, d’oferir-nos a nosaltres mateixos. Serà precisament aquest “saber estar amb un mateix en Amor” el que es projectarà a fora i, això és el que podran percebre (atracció) els joves als quals acompanyem. És a dir, no es tracta de fer més, més aviat tot el contrari, es tracta de mostrar-nos des d’aquest estat de calma interna i treballar sense expectatives, sense esperar res.

És moment d’estar en contacte amb ells i elles. D’ensenyar-los a establir una connexió amb la seva pròpia dimensió interna. A Ser enlloc de tenir. D’ensenyar-los a relacionar-se millor amb ells mateixos per poder relacionar-se millor amb els altres (bellesa, alegria, pau, amor, harmonia, respecte, etc.).
És el camí del cultiu del món intern. I més en concret, el Treball de Connexió amb el Cor.

Però caldrà, primer, que fem aquest treball amb nosaltres mateixos. Ser Atractor és un treball d’autoconeixement important. Ni és fàcil ni es pot fer sol. Cal un mètode i algú que mostri el camí a transitar. L’Educador és la pròpia eina sobre la que cal treballar.

Per tant, com ho faràs per ser atractor educatiu?

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Nuria Llopis Roca Santa Coloma de Gramenet
1.

Estic d'acord amb el que dius Xavier. La nostra tasca, la tasca dels qui treballem ja no amb aquestes franges d'edat sinó dels que treballem amb tot tipus de persones, els professionals "de lo social" , necessitem certa sanitat interior.

Per ser referents hem de ser sans. Per posar límits hem de ser sans. Per deixar espais, silencis i paraules, hem de ser sans. I això no és de franc. Sovint ens trobem persones que treballen en el camp social per satisfer mancances, per reconeixement públic i per cobrir forats personals. Persones que incrementen la dependència en les relacions educatives perquè ho necessiten més elles que no pas els subjectes amb qui treballen. No tothom arriba a ser mai un atractor educatiu en els termes que tu et refereixes. Tan de bo fos així. I em dol, que les nostres nostres professions, i no em refereixo a la sanitat sinó a altres professions socials, els costi tant transmetre aquest missatge i fer una bona criba. No tothom serveix per "lo socioal" , no tothom és sa, no tothom pot ser un atractor educatiu i sobretot cercar mètodes per no deixar traspassar, des del mateix sistema universitari, el que el dia de demà ja apunten maneres com a destructors educatius. En aquesta feina ni tot si val, ni tot hi cap, ni tot es pot permetre. Els adolescents, els joves, la gent gran, els adults...tots aquells amb mancances requereixen d'atractors que els orientin simplement a ser autònoms... en això està la qualitat de la sanitat interior de cada professional.
  • 1
  • 0

Comenta aquest article