Proposta de Flipped Classroom amb l’App EsAccesible


La setmana passada es va presentar a Barcelona la App EsAccesible en el marc de la jornada de l’ Observatori de la Discapacitat Física. En Juanjo Bilbao, el creador de l’aplicació, va explicar detalladament l’origen d’ EsAccesible i com es pot utilitzar de manera molt senzilla.

L’aplicació permet geolocalitzar espais o serveis i valorar-los segons el nivell d’accessibilitat. El mateix programa ja et defineix quines condicions han de tenir aquests llocs per ser puntuats d’una manera o altra. Per tant, no cal ser un expert en accessibilitat per avaluar en dos clics.

Aquesta aplicació permet a persones amb diversitat funcional poder saber quins llocs al seu voltant son accessible o escollir un o altre si ha de viatjar a una ciutat que no coneix i ja té valoracions.

Una qüestió molt important és que la mateixa aplicació, que és gratuïta, està pensada i programada per una persona amb diversitat funcional que ha generat aquest programari pensant en la millora que li pot suposar utilitzar-la. Tot plegat és un mapa col·laboratiu que podem fer entre tots i totes perquè després aquella informació li faciliti l’estada o el viatge a una persona amb diversitat funcional.


Però a més, aquesta aplicació es pot utilitzar en un entorn educatiu demanant als estudiants que utilitzin l’aplicació per valorar els espais per on passen a la seva vida quotidiana. D’aquesta manera no només aconseguim que el mapa tingui més entrades i sigui més útil per les persones amb diversitat funcional, també fem un procés d’aprenentatge. A l’hora d’avaluar un espai amb els ítems d’accessibilitat aconseguirem fer un procés empatitzant amb les dificultats que poden arribar a tenir aquestes persones. Fer servir l’aplicació ens obliga a observar, a mirar i valorar els espais.

Si aquella experiència portada a terme a l’entorn més proper dels estudiants després la portem a l’aula generem un procés dels anomenats flipped classroom on un espai significatiu de l’estudiant esdevé una experiència educativa. A la classe podem fer moltes reflexions després de passar per aquest procés en que has de posar-te en el lloc de l’altra esdevenint un procés de design thinking sobre accessibilitat.

Aquesta experiència ja s’està duent a terme de manera molt satisfactòria i tant de bo s’estengui a més universitat i centres educatius. Fent-ho ajudem a les persones amb diversitat funcional i fem una activitat de molta reflexió sobre aquesta qüestió. Si voleu, podeu complementar l’activitat amb el dossier “Accessibilitat i disseny per a tothom: avançar en la igualtat d’oportunitats per a les persones amb discapacitat” de Montserrat Garcia i que va editar la Taula del Tercer Sector.

Descarregueu-vos l’App i animeu-vos a crear un projecte col·laboratiu entre diferents centres educatius i aquest mapa global de l’accessibilitat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article