Fer bé la feina i el bé amb la feina


Aliments de km 0, cotxes elèctrics, cosmètics ecològics, turisme sostenible... cada vegada més, els consumidors tendeixen a comprar valors i no productes. La nostra societat ha començat a exigir a les empreses i als governs un comportament ètic, premiant les firmes que són competitives en qualitat i en preu, però també en valors compartits pel conjunt de la societat. I és que per poder encaixar dins dels nous criteris del consumidor, cada vegada més les empreses tendeixen a transformar el seu producte fent-lo responsable i competitiu.

El terme "Responsabilitat Social Competitiva" s’emmarca en aquesta nova generació d'empreses on, a diferència de l'habitual Responsabilitat Social Empresarial (RSE), es crea el negoci des del primer moment situant el factor social com a factor diferencial, però sense perdre mai de vista la rendibilitat. En aquesta línia, el producte o servei ha de generar valor social per si mateix i, des del primer dia, cada euro invertit ha de contribuir a crear un món millor. Les empreses socialment competitives són, per tant, companyies que aconsegueixen generar negoci amb el factor social com a element competitiu, convertint-lo en la clau del seu èxit.

La filantropia, entesa com les accions en benefici de la societat sense retorn pel seu promotor, mou entre el 2 i el 3% del PIB mundial. El sector públic, per la seva banda, representa una mitjana del 20% del PIB. És però, el sector privat, amb gairebé el 80% del PIB mundial, el gran motor capaç de canviar el món mitjançant la creació de negocis sostenibles, rendibles i replicables en qualsevol lloc. Així, l'empresa socialment competitiva és un actiu fonamental per a construir un model econòmic sostenible en benefici de les persones i, al mateix temps, competitiu.

La Responsabilitat Social Competitiva és aplicable a qualsevol tipus d'empresa –gran, petita o mitjana- i de qualsevol sector. Són empreses que uneixen una excel·lent gestió empresarial amb el factor social o mediambiental, companyies que situen la responsabilitat social en el seu ADN i no depenen de tenir grans ingressos per crear un departament de RSC però, sobretot, són empreses que utilitzen aquest factor social per diferenciar-se de la competència i ser més competitives. Moltes companyies, nacionals i estrangeres i de sectors tan diferenciats com l’alimentari, el bancari o la moda, són socialment competitives. Grupo SIFU, el projecte al qual em vaig incorporar fa més de 20 anys, n’és un dels casos més clars i més propers. Gràcies a un model de negoci basat en la integració sociolaboral de persones amb discapacitat, en 23 anys la companyia ha aconseguit superar els 4.000 treballadors -un 85% dels quals té algun tipus de discapacitat- i posicionar-se com una de les principals empreses especialitzades en Facility Services amb presència a totes les comunitats autònomes. A més de per la seva contribució a la societat, un creixement així només ha sigut possible gràcies a la prestació de serveis competitius i de qualitat. Però existeixen molts més exemples d’empresaris que han apostat per aplicar la Responsabilitat Social Competitiva: Triodos Bank, un banc petit però conegut i rendible, que només inverteix en productes sostenibles; Veritas, una cadena de supermercats amb productes 100% ecològics; o Som Energia, una empresa elèctrica que només comercialitza amb energies renovables.

La 'Generació Millennial' ha demostrat ser una generació preocupada per aconseguir una societat més justa i sostenible, però no per això els joves han deixat de ser consumidors exigents. Ells, els consumidors del futur, enaltiran els negocis sostenibles i socials, i requeriran al mateix temps productes competitius en qualitat i en preu.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article