Pobresa energètica: el preu diari del butà

Les bombones de butà son una font d’energia bàsica per cobrir les necessitats com escalfar-se la casa o fer-se el dinar. Aquest tipus de consum en gran part es dóna en col·lectius de persones vulnerables, en especial la gent gran, tal i com explicava el Síndic de Greuges.

Des de fa molt de temps és coneguda la possible estafa que es dóna diàriament, cada cop que es compra/ven aquest producte de necessitat bàsica. Els venedors de forma habitual augmenten el preu fins a un 40%. A la meva escala de veïns, sobre un preu actual que no arriba als 13€ hi ha qui ha pagat recentment 17 o bé 20€. Els venedors fins i tot han arribat a negar-se a servir la bombona a un veí meu perquè “dóna poca propina”. Al marge de la situació econòmica d’aquest veí, a aquest senyor abans li venien per 20€ les bombones aprofitant que és del Senegal i no sabia que l’estaven enganyant.
Aquesta circumstància també pertany a la sèrie de fets que generen pobresa energètica al nostre país. Això que passa cada dia ha estat denunciat moltes vegades per exemple a articles a El Pais, a El Periodico, o als mitjans de comunicación públics de L’Hospitalet.

Actualment hi ha dos empreses que fan la venda: Repsol i Cepsa. La segona ni tant sols fa públics els preus al seu web afavorint el frau. Però cap de les dues t’aporten cap factura o acrediten els seus venedors de manera identificable.

Qualsevol article que una persona compra hauria d’anar acompanyada d'una factura i en aquest cas ningú no obliga a que es faci perquè les persones puguin reclamar que en una data concreta l’han estafat. El preu d’una bombona és fix, no hi ha negociació i el servei de transport fins a casa l’ha d’assumir l’empresa distribuïdora.

Potser el departament de Consum podria fer alguna cosa al respecte tenint en compte que les persones utilitzen el butà per poder escalfar casa seva, fer-se el dinar, dutxar-se... La protecció de les necessitats bàsiques no pot estar supeditada a l’engany que es dóna cada minut de cada dia de la setmana als carrers de les nostres ciutats. Davant d’aquest fet, el departament de Consum de la Generalitat no ha d’esperar cap reclamació i buscar solucions com ara l'obligació de fer una factura, obligar a la publicació de preus o altres mesures. No ens val una resposta similar a que això “no és possible” perquè davant la no protecció dels ciutadans, demà, demà passat i durant tota aquesta setmana hi hauran centenars de persones grans que hauran de baixar el cap i sotmetre’s al poder d’aquestes empreses i els seus venedors per ser estafats amb els serveis bàsics de subsistència.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article