L’educació social és necessària a l’escola


Actualment l'escola ha de fer front a moltes situacions que afecten tota la comunitat educativa en un sentit ampli, és a dir, el personal docent i la resta d'agents professionals educatius que actuen dins i fora de l'escola. L'educació social és necessària dins d'aquesta comunitat educativa.

L'Educació Social està a l'epicentre de qualsevol centre docent. El context de l'acció educativa i les relacions d'aprenentatge que es produeixen es configuren a partir de complementar el que és lectiu i curricular amb el que és educatiu i no lectiu. Considerem que els educadors i les educadores socials som la peça clau per equilibrar aquesta dualitat.

Fins ara, a Catalunya, la figura de l'educador/a social s'ha introduït en els centres docents de manera molt puntual. No existeix un reconeixement ni cap forma d'accés al sistema com a educadors socials (excepte en les USSE i en altres espais molt concrets).

I a la resta de comunitats autònomes, quina és la situació? La comunitat autònoma d'Extremadura va ser la primera comunitat en regular la incorporació de l'educador social al sistema escolar, de mica en mica es varen incorporar Castella La Manxa i Andalusia que també disposen d'un decret en aquest sentit. Les motivacions que originen aquesta mesura, així com la seva concreció ha estat dispar i, en tots els casos, ha calgut un procés constant per anar definint les funcions, un marc d'actuació i l'encaix en el medi escolar. Canàries serà, si s'aproven els pressupostos aquest mateix juliol, serà la quarta comunitat autònoma que incorpori la figura de l'educador social als centres escolars.

Al CEESC comptem amb el col·lectiu professional Educació social i escola format per professionals de l'educació social, des del juliol de 2014. Aquest col·lectiu, que és el que impulsa la Jornada, treballa en la incorporació institucional i plena de les educadores i els educadors socials als centres educatius. Som nosaltres qui millor podem definir el què i el com podem aportar en aquest repte compartit.

Hem avançat en el camí: s'ha realitzat una recerca de centres docents amb presència d'educadors i educadores socials, per tal de visibilitzar, compartir i reflexionar al voltant d'aquestes experiències; s'està treballant conjuntament amb altres entitats com la Fundació Jaume Bofill o la Federació de moviments de renovació pedagògica de Catalunya i es col·labora amb la Universitat Oberta de Catalunya entorn de la situació dels educadors i educadores socials a les escoles de primària i secundària de Catalunya, tant pel que fa als seus aspectes més quantitatius, com pel que fa a la seva dimensió més qualitativa i valorativa i s'ha consolidat un primer espai de diàleg mitjançant un Grup de treball Interuniversitari.

Encara tenim, però, reptes pendents. Per això convoquem la Jornada L'equip educatiu més enllà del docent: l'Educació Social a l'escola, aquest dijous per crear un espai de diàleg amb la resta de la comunitat educativa i amb els responsables institucionals i polítics en matèria d'educació. Us convidem a participar-hi.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article