Els reptes de l’educació social en temps de la globalització


Aquest dilluns 2 d'octubre hem celebrat el Dia Internacional de l'Educació Social (#DiaES). Aquest dia coincideix, per voluntat de l'Associació Internacional de l'Educació Social (AIEJI), amb el Dia Mundial de la No Violència, i el dia del naixement de Ghandi.

L'educació social és, per definició, una professió compromesa amb la defensa dels drets de la ciutadania. La vulneració dels drets i les llibertats que es vam viure el passat 1 d'octubre no ens van permetre celebrar el nostre dia de l'Educació Social tal i com havíem previst.

Tanmateix, sí que vam dur a terme la 5a edició del Carnaval de Blogs, que aquest any emmarcàvem sota el tema Els reptes de l’educació social en temps de la globalització.

Avui us volem compartir algunes de les reflexions sobre aquest tema d'educadores i educadors socials que hi han participat enguany. En total van ser 23 blogueres i bloguers del conjunt de l'Estat, però aquí us deixem només un petit tastet. Us animem a entrar al nostre blog per llegir el conjunt del Carnaval.

“Desde la Educación Social podríamos solamente trabajar desde lo parcial, como si trabajáramos en una cadena de montaje donde solo vemos la pieza que nos toca montar, pero sin mirar desde donde viene y en qué se convierte. Pero no tener esa visión panorámica, como profesión nos haría vulnerables y nuestro trabajo sería tan parcial como ineficaz”. Oscar Martínez.

“Treballar i fer despertar la consciència crítica és un repte com a educadors/es socials, preciós, i amb una potent visió global”. Oscar Barril.

“La educación social tiene que ayudar a las personas a abordar la globalización desde una perspectiva crítica. Y esto quiere decir poner a las personas en la situación de cuestionar las corrientes neoliberales de pensamiento que se han instalado de manera sutil en nuestras vidas”. Carles Monclús.

“La Educación Social es la ‘verdad incomoda’ que facilita el diálogo, que fomenta la participación y la cooperación entre los pueblos, crítica en favorecer la inclusión de las personas y en defender que la dignidad humana está por encima de cualquier acumulación de materiales y dinero“. Samuel Núñez.

“Aquest procés de globalització en part, ens permet observar amb una visió més diferent la dimensió de l’entorn en el qual ens envoltem, ampliant els nostres horitzons i ens dóna noves oportunitats per a poder avançar com a individus i com a societat donant valor a una diversitat de cultures i idees que enriqueixen la visió del món. Ara més que mai hem de tenir en compte que els problemes globals també afecten als problemes locals. Per tant aqueixos xicotets canvis, per molt xicotets que siguen poden generar canvis a nivell global. M’agradaria acabar aquesta entrada amb una frase d’Eduardo Galeano que personalment, crec que defineix molt bé el que nosaltres i nosaltres podem fer per a millorar el món: “Molta gent xicoteta, fent coses xicotetes, pot canviar el món”. Mirella Palezuelo.

Volem agrair, des d'aquí, la participació de totes les persones que enguany heu participat al Carnaval de Blogs del Dia Internacional de l'Educació Social. També el podeu seguir per les xarxes a través de tres etiquetes: #DiaES, #EdusoDay i #thefinestjobintheworld.

 

El Carnaval de Blogs va néixer fa 4 anys: Edició 2013: "No deixaria mai de ser educador/a social perquè...", 17 blogs. Edició 2014: "L’Educador/a social neix o es fa?", 25 blogs. Edició 2015: “L’educació social a l’esfera pública. El reconeixement social de la professió”, 21 blogs. Edició 2016: “L’educació social com a garant dels drets de la ciutadania”, 24 blogs.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article