Connectant els joves amb l'entorn

L'adolescència i la joventut és una etapa que en fer-nos grans la trobem a faltar, però quan ens hi trobem de ple ens travessa una tempesta de sentiments. És un període on cal afrontar canvis en els interessos i els vincles anteriors, on comença a emergir la incertesa de la nostra identitat a la vegada que neix el desig de pertànyer a un col·lectiu per sentir-se integrada i reconeguda.

En aquesta etapa cobren força experiències que obren la porta a noves formes de ser, pensar i sentir. És en aquest context on la intervenció socioeducativa amb joves des de la informació i dinamització juvenil genera oportunitats per una educació integral i esdevenir un espai obert a la participació juvenil.

Garantir l'accés a la informació (oci, salut, habitatge, relacions afectives, serveis...) als i les joves sobre temes del seu d'interès i atenent a les seves necessitats més latents permet ampliar el seu coneixement i consciència, donant l'oportunitat d'esdevenir una ciutadania de ple dret, apoderada i capaç de prendre decisions. A més a més, també esdevé una eina de dinamització juvenil, pel que respecta a què fan els i les joves amb aquesta informació.

Llavors, com des dels serveis dirigits a la població adolescent i jove els convidem a ser protagonistes? La principal premissa és que dia a dia siguem conscients i ens qüestionem des d'on mirem als i les joves. Si més no, la resposta demana tenir present precisament que són els protagonistes de la seva etapa i context. Tanmateix, sovint aquest protagonisme queda diluït quan l'absència de les habilitats per saber fer ús de la informació és la causa, en algunes ocasions, de les dificultats d'accés a noves oportunitats d'inserció i participació social dels joves.

Així, un dels objectius dels serveis d'informació i dinamització juvenil, sempre en coordinació amb altres serveis d'incidència al territori, és el de vetllar per crear espais on la seva veu, inquietuds, i projectes tinguin cabuda per teixir accions i activitats que neixen de la seva motivació. Això suposa que, com a professionals, hem de ser motor de contínua innovació i renovació; adaptant-nos a les necessitats de cada jove, col·lectiu i entorn. És des de l'escolta dels seus interessos on es crea un vincle bidireccional i paral·lelament afavoreix l'acompanyament en la creació i producció de projectes propis.

La informació i la dinamització juvenil no passa només per un únic servei, ni és quelcom puntual, és un projecte comunitari, present i transversal en tots els espais d'ús i participació juvenil. D'aquesta manera cada servei i/o recurs ha de convertir-se en un enllaç entre la persona o grup, la comunitat educativa i els serveis juvenils i entitats del barri, districte i ciutat. Sumar i transcendir sempre ens ofereix una intervenció integral, preventiva i de qualitat.

Cal nodrir-nos entre uns i altres, ja que els i les joves participen i estan presents en diversos escenaris: al carrer, l'institut, equipaments juvenils, activitats culturals i d'oci, biblioteques, etc.

En aquest context, i apostant per estar presents en els espais que els i les joves es fan seus, els serveis d'informació i dinamització juvenil al llarg del temps han anat desplegant un seguit d'estratègies i activitats, renovant i ampliant la seva presència i treball en xarxa.

Un exemple són els Programes d'Informació i Dinamització als Centres d'Ensenyament Secundari o els Punts Jip (Jove, Informa't i Participa) a Barcelona ciutat, on l'oportunitat de descentralitzar el servei permet construir ponts de participació al mateix institut i al territori de proximitat. D'aquesta manera s'aconsegueix una major consciència social, ser una empenta per a la creació de nous projectes joves i un recurs més pel desenvolupament de la mateixa persona.

Un dels aspectes més rellevants on cal incidir és convidar a tots els serveis adreçats a la població adolescent i jove a ser presents en aquests escenaris i esdevenir agents actius en la informació i dinamització juvenil, creant vies de coordinació i treball en xarxa i, per tant, connectant els i les joves amb l'entorn.

Aquest article ha estat escrit amb les aportacions de l’Equip de dinamitzadores i dinamitzadors juvenils dels Punts Jip (Jove Informa’t i Participa) - Servei de dinamització i informació juvenil als centres d’educació secundària de Barcelona: Marina Arcusa, Mireia Bazuelo, David Garcia, Clara Beltrà i Laura Durán.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article