Un mapa interactiu en l'educació social?


Fa poc el Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya, CEESC, ha presentat el Mapa de Projectes socioeducatius en Medi Obert a Catalunya. Una eina que ha creat el Col·lectiu Professional en Medi Obert (terme utilitzat darrerament per anomenar el treball de l'educació social de carrer) del CEESC.

És una eina senzilla que pot donar molt de joc. Un mapa interactiu que vol recollir de manera voluntària i lliure les diferents experiències existents en aquest àmbit en el territori català i fer possible que es donin a conèixer.

El mapa permet la relació entre elles en funció de diferents interessos: pel perfil de les persones ateses, per la seva proximitat geogràfica, pel tipus d'accions socioeducatives que es porten a terme, per conèixer els resultats de projectes similars... També, pel fet de ser un mapa obert, pot ser consultat per qualsevol professional del món socioeducatiu, o per algú que simplement estigui interessat per informar-se sobre "què dimonis és això de l'educació social en medi obert?", "què hi fan al carrer?"...

Les experiències recollides fins ara, un total de 27, són molt diverses: desenvolupades per equips vinculats a l'administració pública (joventut, infància i/o serveis socials), projectes específics concertats, entitats del 3r sector... També d'una ubicació geogràfica àmplia: barris perifèrics de grans municipis, poblacions mitjanes de comarques no metropolitanes, agrupació de municipis... tenint com a població destinatària a infants, adolescents i joves entre els 10 i els 30 anys, si bé majoritàriament es troben en les edats compreses entre els 13 i els 18. Amb perfils diferents que van des del risc social, a les necessitats d'acollida de migrats, conflictes de gènere... o simplement les pròpies de l'edat. No donarem aquí més informació, no farem spoilers, cal que aneu a les fonts, és a dir a interactuar amb el mapa.

I perquè un mapa interactiu? Perquè aquesta eina i no una altra? Una primera resposta podria ser que estem en un temps en què tothom vol accedir a la informació de manera ràpida. El mapa fa possible que en un sol clic accedim a la informació bàsica sobre l'experiència i amb qui i com contactar-hi per ampliar-la.

Si busquem una resposta més reflexionada, més conceptual, podem dir que el mapa, una eina senzilla, com ja hem dit, millorable, per descomptat, planteja un estil de relació entre professionals que reflecteix alguns dels eixos bàsics de la relació educativa en els projectes d'educació social de carrer o en medi obert.

La relació s'estableix de manera lliure. Després d'una cerca per sobre del mapa pots decidir amb qui contactes i quin tipus de relació hi estableixes: més o menys intensa, d'informació, d'intercanvi, de col·laboració... Aquesta relació haurà de ser acceptada. Els/les professionals de l'experiència a qui t'adrecis decidiran lliurement si accepten la proposta que els hi fas. Entre vosaltres serà necessari que s'estableixi un vincle de confiança que permeti un bon treball en comú, sempre respectant possibles discrepàncies i... atenció: evitant paternalismes.

Aquesta és l'eina que us oferim. Esperem les vostres aportacions per millorar-la, per incorporar-vos com a experiència (podeu afegir projectes a través d'aquest enllaç) per conèixer la nostra realitat, per replicar-la en altres àmbits educatius i/o socials. És el resultat d'un treball conjunt del nostre col·lectiu que s'ha anat construint en el temps, en el que alguns han dissenyat el qüestionari, altres hem procurat llegir-ne les respostes, altres han proposat la creació del mapa i finalment algú ha tingut la paciència de pujar-ne les dades. Sense oblidar i agrair la participació de les 27 experiències que han col·laborat amb les seves respostes (entre elles les dels membres del mateix col·lectiu professional), la seva col·laboració en la construcció del mapa ha estat imprescindible.

Esperem que us interessi i us sigui útil. Ens hi trobem!

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article