La responsabilitat social competitiva entra a l’agenda econòmica catalana

Aquesta setmana el Col·legi d’Economistes de Catalunya presentarà les conclusions del 3er Congrés d’Economia i Empresa. Les dues edicions anteriors es van organitzar coincidint amb la transició i amb l’entrada d’Espanya a la Comunitat Econòmica Europea, l’any 1979 i 1988 respectivament. Gairebé quaranta anys després del primer congrés, l’economia catalana es troba novament en un punt d’inflexió. Havent sortit d’una profunda crisi econòmica, els grans reptes actuals són la globalització, l’auge del paper d’Àsia a nivell mundial i l’impacte de la digitalització i la quarta revolució industrial en la vida i l’economia del món sencer. Davant d’aquest panorama, el col·legi ha reunit els principals actors del món econòmic i empresarial català per analitzar la situació actual i reflexionar sobre quin és el camí per avançar cap a un model més eficient i equitatiu.

Per fer front a aquesta gran tasca, l’organització s’ha dividit en tretze eixos temàtics que comprenen des de la visió macroeconòmica fins els reptes del sector públic o l’estat del benestar. L’eix destinat a estudiar la musculatura del sistema empresarial català ha inclòs entre els temes a analitzar la responsabilitat social competitiva. No és casualitat ja que, darrere d’aquest concepte, s’hi amaga una nova generació d’empreses que entenen la responsabilitat social com un factor fonamental del seu model de negoci. Així doncs, l’economia social està present en un congrés d’aquesta magnitud, però ho fa per primera vegada des d’un punt de vista productiu i competitiu i no des de la perspectiva del tercer sector. I aquest és, precisament, el quid de la qüestió, doncs el sector privat, amb gairebé el 80% del PIB mundial, és el gran motor capaç de canviar el món mitjançant la creació de negocis sostenibles, rendibles i replicables a qualsevol lloc.

Però què vol dir una empresa socialment competitiva? Són empreses que uneixen una excel·lent gestió empresarial amb el factor social o mediambiental, companyies que situen la responsabilitat social en el seu ADN i no depenen de tenir grans ingressos per crear un departament de RSC però, sobretot, són empreses que utilitzen aquest factor social per diferenciar-se de la competència i ser més competitives. Moltes companyies, nacionals i estrangeres i de sectors tan diferenciats com l’alimentari, el bancari o la moda, són socialment competitives.

De la mà del 3er Congrés d’Economia i Empresa de Catalunya, la responsabilitat social competitiva entra a l’agenda econòmica catalana, i ho fa en un marc immillorable, doncs l’objectiu del congrés és trobar a través de tots els actors econòmics i socials la fórmula per assolir l’equitat social. Absolutament tots tenim molt a dir i molt a fer per fer realitat aquesta missió, però el paper de l’empresa és indiscutible per aconseguir-ho. En aquest línia, les organitzacions que aposten per la millora de la nostra societat –tant a nivell social o mediambiental– sense oblidar la rendibilitat tenen la clau per triomfar i fer avançar el país.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article