I tu, què fas per defensar la teva professió?


Autores: Eva Maria Sasot, tècnica d’atenció col·legial del CEESC; Maria Figueras, tècnica de comunicació del CEESC.

“Es busca educador/a per cobrir una baixa temporal en un centre obert. Requisits: llicenciatura, diplomatura o grau universitari d’àmbit social: psicologia, magisteri, educació social…”. Aquesta podria ser una oferta real, trobada a les xarxes o en alguna borsa de treball.

D’entrada ens podria sobtar que es parli d’“educador/a” sense especificar que la figura professional sigui la d’“educador/a social”. Però el que més ens hauria de sorprendre és que com a requisit de formació, per accedir-hi no només es demana la titulació universitària en Educació Social, sinó que també es pot aplicar a la feina amb altres formacions universitàries.

Lamentablement, aquesta oferta de feina no és tan fictícia com sembla i tampoc és un fet aïllat. L’any 2017, el Servei Públic d'Ocupació Estatal va publicar una fitxa per analitzar les ofertes de treball adreçades a professionals del treball i de l’educació social. Segons indica aquesta fitxa, la majoria de les ofertes del grup ocupacional professional del treball i l’educació social estan dirigides a graduats universitaris, majoritàriament amb el grau en Educació Social i el grau en Treball Social, però també fan referència a altres titulacions o graus com: Ciències del Treball, Dret, Pedagogia, Psicologia i Magisteri.

Això ja passava abans, i tot i que ens convertim en professionals, ja que des de fa un temps corre un rumor entre els alumnes de grau en Educació Social que diu que poden ser contractats com a professionals de l’educació social sense haver acabat els estudis.

Arribats a aquest punt ens podríem preguntar si acceptaríem que un metge sense titulació ens visités. Sí, l’exemple pot semblar massa simple, però el que hem de tenir clar és que no ens hauríem de plantejar de cap manera obrir la porta a altres professionals per cobrir un lloc de treball que es defineix de manera precisa per a unes funcions i responsabilitats.

Defensar aquesta idea és defensar la professió i, alhora, treballar per garantir la bona pràctica i les obligacions deontològiques de la professió. I de qui és responsabilitat? Qui és l’encarregat d’aquesta defensa? Cadascun de vosaltres ha de ser el primer a defensar la seva professió. Ho podeu fer a nivell individual, dignificant el vostre dia a dia, denunciant situacions i casos que vagin en contra de la professió, assenyalant l’intrusisme, tenint cura que les ofertes de feina de la vostra empresa o entitat s’adeqüin a la normativa, donant a conèixer la vostra feina…

I si, a més, uníssim esforços per a treballar-hi conjuntament? Hi ha molta feina a fer. Què passaria si tots els professionals del mateix sector forméssim part del mateix col·lectiu? Potser, a més d’aconseguir petites fites, podríem guanyar aquest reconeixement i els drets dels que tothom estaria satisfet.

No és una idea nova. Des de l’època de Babilònia hi ha documentada l’existència de gremis professionals. Els treballadors d'un mateix sector o ofici s'agrupen des de llavors per tenir poder de veu i decisió en temes que comparteixen. En l’actualitat, tots els col·legis professionals tenen entre les seves finalitats essencials defensar la professió i els interessos dels seus professionals.

Al CEESC és la nostra principal preocupació. Revisem totes les licitacions de serveis i les convocatòries de llocs de treball per a educadores i educadors socials si les bases no són correctes. Fem seguiment d’ofertes privades. Som presents i participen d’accions legislatives que ajudin a reflexionar entorn a la professió. Defensem els espais laborals actuals i identifiquem nínxols laborals de futur. Acompanyem processos d’actualització del discurs professional. Estem presents a l’entorn de 100 espais d’entitats i organismes amb l’objectiu de defensar i promocionar la professió.

Hi ha molta feina a fer. Tu també tens el teu paper en aquesta travessa, ja sigui a nivell personal o col·lectiu. No esperis que siguin els altres els que defensin els teus interessos. I, en cas de voler fer un nosaltres, compta amb el CEESC!

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Blanca
M'agradaria saber que vau deixar de fer des del CEESC per a que els Educadors Socials no poguem accedir a docència en FP sense el Màster de professor de secundària. O vaig errada?
En resposta a Blanca
CEESC Barcelona
2.
La legislació en matèria d’educació des del 1990, ja indica que per impartir ensenyament en aquests dos cossos al estar en possessió d’una llicenciatura, enginyeria i arquitectes o una titulació equivalent a efectes de docència i a més estar en possessió d’un títol professional d’especialització didàctica.
L’any 2014 el Consejo General de Colegios de Educadoras y Educadores Sociales (CGCEES), entitat a la que pertany el CEESC, es va posar en contacte a la Secretaria de Estado de Educación, Formación Profesional y Universidades per parlar sobre el tema que ens planteges.
Des de la Secretaria de Estado en el seu moment se’ns va comunicar que els professionals de l’educació social han d’estar en possessió de la titulació oficial del màster que acrediti la formació pedagògica i didàctica (CAP; títols d’especialització didàctica; certificat de qualificació pedagògica; Màster Oficial - Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes) per a l’accés al cos de professors d’ensenyament secundari (formació i orientació laboral i intervenció socio-comunitària) i al cos de professors tècnics d’FP (serveis a la comunitat).
  • 0
  • 0
Blanca Barcelona
1.

M'agradaria saber que vau deixar de fer des del CEESC per a que els Educadors Socials no poguem accedir a docència en FP sense el Màster de professor de secundària. O vaig errada?

  • 0
  • 0

Comenta aquest article