L’error com a font d’aprenentatge i experiència en l’àmbit social

Enguany, les celebracions del Dia Internacional de l’Educació Social que hem preparat des del CEESC i que comencen just avui, 2 d’octubre, tenen un component en comú gens habitual, però que ens lliga perfectament amb el moment actual: el valor de la imperfecció. Aquests darrers dies, les notícies al voltant dels darrers esdeveniments a l'entorn de l'arribada de menors d'edat estrangers no acompanyats, posen en el punt de mira l’Educació Social i els seus professionals. Estem en un moment d’inflexió en què cal, més que mai, reivindicar la nostra professió, i aprofitar per analitzar-ne els errors, les crisis i els atacs, per tal que en surti reforçada.

En la nostra professió i en el nostre dia a dia, com en totes les professions, els errors són habituals i a través d’ells se’ns desperten tot tipus d’emocions: impotència, ofuscació, frustració, decepció… Tot i que celebrar i errar no sembla que lliguin, per què no dedicar a l’error, aquest 2018, un seguit d’actes que ens recordin que som humans, que dels errors en podem o n’hem d’aprendre, que són part del nostra vida, tant professional com personal?

Amb els actes del #DiaES d’aquest any ens volem plantejar algunes preguntes: podem transformar les decisions errònies de la nostra feina en millors praxis per al present i el futur? Ens inspiren, aquests errors, a ser més encertats? Hem volgut buscar la resposta a aquestes preguntes a través de la tècnica artesanal japonesa del kintsugi. La tècnica de reparació de ceràmica que, en lloc de dissimular les línies de trencament, les exhibeix, amb orgull, ens explica com les ferides del passat adquireixen una nova vida, es tornen úniques i guanyen en bellesa.

Com a pal del paller d’aquests actes tenim la qüestió de Com ser educador/a social i no morir en l’intent? que, des d’allò virtual, a través del Carnaval de Blogs i, aquest dijous, in situ a Calàbria 66 (Barcelona), ens servirà per posar-nos davant dels nostres errors i plantejar-nos per què els considerem errors i què hem après gràcies a ells. Una activitat que se’ns proposa des dels Sèniors del CEESC, un grup d’educadors i educadores socials que han construït la història de la professió i que treballen per donar resposta​ als interrogants que es plantegen en l’exercici de la pràctica professional.

Per tal de preparar aquesta proposta, durant més d’un any, cada membre de Sèniors ha descobert a la resta del grup un error comès durant la seva vida professional. L’hem analitzat i hem descobert per què van ser considerats errors i hem vist que, en la majoria de casos i al cap d’uns anys, l’experiència ha demostrat que es podria haver actuat d’altres maneres millors i més adequades. Els errors més comuns que hem detectat han estat aquells que tenen a veure amb el lideratge: el com ser o no la referència de les persones amb qui tractem les educadores i els educadors socials; com ser-ho dins l’equip; les responsabilitats suposadament adquirides o la manca de delegació de tasques.

D’altra banda, a Lleida, el mateix dijous, es prepara una activitat molt especial a l’entorn de la Biblioteca Pública de Lleida, antiga Casa de la Maternitat, un edifici on fa 30 anys es creava la Direcció General d'Atenció a la Infància de la Generalitat de Catalunya. Un fet que va acabar amb la fragmentació de competències del moment i que canviaria el model d'atenció i d'orientació professional i establiria les bases de l'actual sistema de protecció de la infància i l'adolescència, un dels sectors que més ocupa els professionals de l'educació social. Un acte que pretén fer una mirada al passat, per analitzar millor el present i plantejar-nos millores de futur.

A la resta del programa d’actes hi trobareu altres activitats que plantegen la mediació com a font de resolució de conflictes, l’escola com a espai clau per a l’educació social, l’ètica en la professió i, clar, també les celebracions merescudes d’una professió amb més de vint anys d’història.

Com en els objectes trencats i tractats després amb el kintsugi, de les ferides, dels moments foscos, dels errors sempre en podem treure un aprenentatge de valor i sortir-ne reforçats, com a professionals i com a col·lectiu.

Feliç Dia Internacional de l’Educació Social! #DiaES

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Araceli Lázaro Barcelona
1.

Feliç dia , setmanes, mesos i llargs anys !!!!
I més petit, però important, gràcies per parlar de menors d'edat, i no de MENORS.
Seguim amb ganes.

  • 1
  • 0

Comenta aquest article