Compartir coneixement per millorar la intervenció social


En el món de la intervenció social, com en qualsevol altre àmbit, es prenen decisions a partir del coneixement disponible. En alguns casos tan sols tenim algunes intuïcions del fet que un programa és necessari i pot ser efectiu, mentre que en d’altres ocasions es tracta de quelcom tan ben establert i conegut que ningú gosaria posar en dubte la seva pertinència. En aquest procés de passar de les intuïcions a les evidències, la recerca i l’avaluació de polítiques públiques ens aporten coneixement clau per donar millors respostes als reptes socials: quantes persones pateixen pobresa energètica a Catalunya? Quins programes són més efectius per millorar el rendiment escolar dels infants en situació de desavantatge social? Quin ús s’està fent dels recursos d’habitatge d’inclusió social a la ciutat de Barcelona? Són totes elles preguntes amb fortes implicacions sobre com prioritzem, dissenyem i implementem programes socials.

Si bé les avaluacions de programes socials són una font de coneixement útil per a la millora d’aquests, a la pràctica hi ha un volum important d'estudis que es mantenen dins les fronteres de l’àmbit acadèmic i no acaben arribant a qui li podria ser molt útil. Experiències com el “Què funciona en educació?”, promoguda conjuntament entre Ivàlua i la Fundació Jaume Bofill, en la que professionals de l'educació i investigadors es troben per debatre sobre els resultats de recerques i avaluacions i les seves implicacions en les polítiques públiques, encara són poc habituals al nostre país.

Però també trobem que força universitats catalanes comparteixen la ferma voluntat de contribuir a la millora de les capacitats institucionals, tant de les administracions públiques com dels diferents agents implicats en el desplegament de les intervencions socials. A tall d’exemple, la Universitat Pompeu Fabra, que es va implicar directament amb l’impuls del projecte que representa Ivàlua des del seu origen, està impulsant programes formatius i recerques aplicades en l’anàlisi i avaluació de polítiques públiques, a banda de desplegar activitats d’assessorament i transferència de coneixements a organitzacions públiques i a entitats socials que pretenen millorar els processos de reflexió, presa de decisions i d’actuació en aquest camps.

En aquesta línia i per donar resposta a aquesta situació, Ivàlua i la Universitat Pompeu Fabra han decidit impulsar conjuntament un repositori de les avaluacions dutes a terme sobre polítiques i programes a Catalunya. Aquesta nova eina vol servir perquè decisors i professionals puguin aprendre de les experiències de programes i polítiques del seu entorn. La iniciativa s’inspira en altres exemples com el repositori d’avaluacions del govern de Navarra i la base de dades de l’Independent Evaluation Group del Banc Mundial.

La disposició d’aquest repositori d’avaluacions és tan sols un primer pas que haurà d’anar acompanyat d’altres accions encaminades a encoratjar a la publicació i difusió de tota la recerca de qualitat, promoure la seva síntesis per àmbits o tipologies d’actuació i generar espais de debat i reflexió amb professionals del sector.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article