La llei d’informació no financera i diversitat, una oportunitat per impulsar la Responsabilitat Social Empresarial

La nova llei d’informació no financera i diversitat, aprovada pel Congrés dels Diputats el passat mes de desembre, té l’objectiu d’augmentar la transparència de les empreses en la informació que faciliten sobre la seva gestió social i mediambiental, entre d’altres paràmetres. Per primera vegada deixarà de ser opcional per les empreses amb més de 500 treballadors de mitjana i/o que compleixin una sèrie d’aspectes relacionats amb la seva facturació reportar l’impacte de la seva activitat en la societat, més enllà de les magnituds estrictament econòmiques.

La clau està precisament en no veure l’informe únicament com a una obligatorietat, sinó com una oportunitat per fer una anàlisi de la situació, és a dir determinar en quin punt es troba l’empresa i quines millores es poden plantejar en cinc àrees clau: el medi ambient, les qüestions socials i relatives al personal, el respecte pels drets humans, la lluita contra la corrupció i el suborn, i les efectes sobre la societat.

Aquesta normativa endinsarà a moltes organitzacions en un procés completament nou. Requerirà d’una gran tasca de diagnòstic intern, recopilació d’informació i anàlisi de resultats, però també permetrà fer un pas endavant en la seva gestió de la sostenibilitat en tots els sentits. Pel seu èxit, però, serà també imprescindible la implicació per part de les diferents divisions afectades en la recopilació d’indicadors i el compromís de l’alta direcció, doncs és una gran oportunitat per establir la sostenibilitat com una línia estratègica de la companyia.

Hem d’interpretar com una molt bona notícia que, per primera vegada, s’elevin les exigències quant a contingut, transparència i fiabilitat de la informació no financera que proporcionen les empreses. Aquesta llei pot suposar un gran impuls per la Responsabilitat Social Empresarial. Tot i que cada vegada més empreses presenten informes no financers -875 empreses el 2017, un 6% més que l’any anterior-, ara en seran moltes més les que hauran de fer-ho.

A part de la informació de gran valor que es farà pública, aquest exercici obrirà la porta a una reflexió profunda a nivell intern a totes les organitzacions respecte les cinc grans qüestions plantejades per la llei. Més enllà de fixar-se en les magnituds econòmiques i de negoci, les empreses tindran l’oportunitat de plantejar-se quin tipus d’organització des del punt de vista social i mediambiental son i volen ser. Així doncs, la Responsabilitat Social té amb aquesta nova normativa una gran oportunitat per convertir-se en una palanca de transformació per les empreses, per implicar els equips humans i profunditzar en la gestió de l'empresa des de dins.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article