El programa Baobab, una resposta a les desigualtats d’accés al lleure comunitari

El lleure educatiu ha estat identificat per organismes com el Síndic de Greuges, la UNESCO i l’OCDE com un element d’igualació d’oportunitats socials i educatives entre infants i joves. Aquesta conclusió ha estat també ratificada per un bon grapat d’avaluacions, les quals tendeixen a concloure que les activitats de lleure poden tenir efectes positius tant sobre el rendiment, la motivació i les expectatives acadèmiques d’infants i joves, com sobre les seves conductes i competències socioemocionals.

Tanmateix, si parlem de lleure associatiu a la ciutat de Barcelona, les oportunitats d’accés disten molt de ser igualitàries al llarg del territori. Així ho evidencia un estudi recent elaborat per l’Observatori PRISMA, que mostra com una vintena de barris no tenen cap entitat de lleure. Aquests coincideixen amb algunes de les zones amb una menor renda familiar disponible. Per contra, els barris amb una major concentració d’entitats de lleure són els barris de l’Eixample i nuclis històrics dels antics municipis de Barcelona.

L’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) ha avaluat, per segon any consecutiu, la implementació del programa municipal Baobab, impulsat per l'Ajuntament de Barcelona a través de l'Institut Municipal d'Educació de Barcelona (IMEB), que té com a objectiu enfortir el lleure educatiu de base comunitària als barris on la xarxa de lleure educatiu és feble o inexistent. Es tracta d’una acció emmarcada en el Pla de Barris de Barcelona, amb la qual s’espera incrementar les oportunitats dels infants per accedir al lleure educatiu, i a la vegada enfortir els vincles socials i la participació. El programa representa un model alternatiu a la provisió directa d’activitats de lleure per part de les administracions públiques, tractant que la comunitat hi tingui un paper actiu i protagonista.

L’avaluació s’ha dut a terme en un moment en què el programa ha fet un pas endavant en el desplegament de les estratègies per crear nous caus i esplais i consolidar els ja existents, i ha permès evidenciar que, si bé els barris d’actuació del programa encara es troben allunyats de la resta de la ciutat pel que fa a l’accés a opcions de lleure associatiu, s’ha aconseguit impulsar algunes iniciatives que de consolidar-se permetrien reduir aquesta escletxa. És el cas del recentment creat cau de la Trinitat Nova i dels grups motors que, de la mà del programa Baobab, han començat a pilotar activitats de lleure als barris de Sant Genís dels Agudells i Baró de Viver. Així mateix, l’avaluació recull un seguit de recomanacions, com afavorir el vincle, la col·laboració i la confiança entre les entitats de lleure educatiu i les escoles del territori i potenciar les aliances amb actors que puguin donar visibilitat i reconeixement als monitors del barri davant d’infants i famílies.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article