Repensar el consum: un petit gest que allibera de l’explotació a les comunitats productores

La compra de comerç just es tradueix en millores substancials per les persones que estan sota de la cadena de producció, dignificant les seves vides i la de les seves comunitats


Amb el suport de  

Sembla un gest minúscul, anar a una botiga, triar un producte, pagar-lo i gaudir-lo. Un gest quotidià que moltes vegades fem automàticament, sense pensar-hi de quina manera arriba a les nostres mans, i de quina forma afecta aquells que estan sota de tota la cadena que fa possible que gaudim, per exemple, de l'aroma profunda d'un cafè que ha viatjat gràcies a les mans de les dones d'una petita comunitat del sud-oest d'Uganda.

Ara, però, els consumidors han marcat distància amb el mode automàtic -no penso, no m'importa qui produeix el que menjo o el que em vesteix-, donant pas a un consum cada cop més conscient i compromès amb l'entorn. Des del producte zero comprat als pagesos que ara s'apropen a mercats setmanals a la plaça de la vila de molts pobles i municipis, passant pels armaris solidaris que molts casals de barri propicien per reutilitzar la roba que ja no ens posem. O el moviment cada cop més gran d'escoles, supermercats i restaurants que es neguen a tirar el menjar sobrant, o les petites iniciatives de col·lectius que es dediquen a reparar aquells aparells que sí o sí semblaven irreparables perquè ja no es fabricaven peces...

Dintre d'aquestes mirades més conscients al consum, una de les més consolidades és el comerç just. Així ho demostren les xifres que es mouen en el sector: segons la certificació Fairtrade, que agrupa a organitzacions de comerç just de tot el món, el 2018 hi havia 1,7 milions de productors i treballadors repartits en 73 països que produeixen, venen o distribueixen sota la certificació de comerç just. Les xifres de vendes van arribar als 9,8 milions d'euros. Un volum de negoci que indica que els compradors aposten cada cop més per consumir béns que a la vegada dignifiquen i recolzen les comunitats productores, acabant, a poc a poc, amb un sistema d'explotació Nord-Sud que ha cronificat la pobresa en moltes regions.

Apostar per productes conscients

En aquesta línia, i amb l'objectiu comú de promoure pràctiques comercials justes i apropar productes ecològics i de comerç just que ajudin a millorar la vida de les famílies productores, els supermercats Veritas i l'organització Oxfam Intermón s'han unit per oferir una gamma ecològica i de comerç just en una iniciativa que ells qualifiquen d'“innovadora i pionera”. En aquest sentit, des de Veritas destaquen que el comerç just és un moviment que busca “canvis” en les maneres de produir, de comercialitzar i de consumir perquè el món sigui un lloc “més humà i més sostenible”.

La col·laboració entre Veritas i Oxfam Intermón, una organització que fa més de 25 anys que dedica esforços a la comercialització de productes de comerç just, establint bases d'igualtat i transparència en les relacions de treball que permeten millorar les condicions de vida de les famílies productores, es materialitza a través de dos productes de comerç just que el supermercat oferirà: el cafè Mujer Uganda i la panela Veritas, que arriben de petites comunitats productores d'Uganda, en el primer cas, i del Perú en el segon.

Les productores del cafè Mujer Uganda procedeixen de la cooperativa de dones caficultores ACPCU, que agrupa a diverses famílies productores de cafè a Ankolé, al sud-oest d'Uganda. Es tracta d'un projecte de gènere que està promovent canvis molt grans en la comunitat, ja que s'anticipa entre un 50% i un 60% de la compra, perquè les organitzacions tinguin tresoreria i puguin pagar a temps les famílies productores que abasteixen la cooperativa. “D'aquesta manera, poden tenir grups d'estalvi, que també es nodreixen amb una prima de gènere”, expliquen des de Veritas. A més, els preus pagats són notablement més alts que els dels intermediaris i, per Nadal, s'efectua un segon pagament.

L'avançament de la compra permet organitzar grups d'estalvi a les comunitats productores

Aquests grups d'estalvi estan formats per dones que creen els seus propis estatuts i determinen el seu propi funcionament. Segons les dones, els préstecs els permeten la compra d'inputs per al cultiu i el pagament de les taxes per a l'escolarització, així com per al finançament de petits negocis, els que els suposa una capacitat d'empoderament i superació, en relació amb el canvi que implica la gestió de l'economia familiar i els coneixements i la formació que assoleixen, el que es tradueix en un major nivell cultural i de protagonisme per les dones de les comunitats caficultores.

Els cafetars de la regió d'Ankolé es conreen de manera ecològica, a més de 1.000 metres d'altura, a l'ombra. Després, quan els fruits estan madurs es cullen a mà, un a un. Després s'asseca al sol durant un més aproximadament, moment en què es treu de la clofolla i està llest per moldre.

D'altra banda, la panela Veritas és l'altre producte que ha arribat a les botigues Veritas fruit de la col·laboració amb Oxfam Intermón. Aquest producte procedeix de petits productors de la regió de Piura, al nord de Perú. Les famílies, agrupades en una cooperativa, treballen les seves terres per fomentar el desenvolupament de la comunitat. “Amb aquest producte de comerç just es garanteix que els productors reben una prima directa, condicions dignes, absència de mà d'obra infantil i no discriminació”, assenyalen des de Veritas.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article