Obrir les portes al voluntariat des de la universitat

La Universitat de Girona lidera des de fa nou anys el nombre d'accions de voluntariat de les universitats de tot l'Estat

Amb el suport de  

I si la universitat no només se centrés en garantir la millor formació acadèmica possible al seu alumnat? I si des de l'acadèmia es treballés amb afany per construir una ciutadania activa i responsable, aprofitant la seva expertesa i la connexió intrínseca que té amb la joventut? I si d'aquesta forma també s'impliqués socialment amb el territori, i ajudés a construir una societat millor, més equitativa, més solidària?

A la Universitat de Girona (UdG), aquestes qüestions van posar-se sobre la taula fa una dècada, i en poc temps van trobar-ne la via per aconseguir construir una formació no allunyada del compromís social i la solidaritat, fomentant el voluntariat entre els seus estudiants. Actualment, i des de fa nou anys, lideren el rànquing del nombre d'accions de voluntariat de totes les universitats de l'Estat, i en nombres relatius, és també la universitat amb més alumnat voluntari. Durant el curs 2019-2020, ni la pandèmia de la Covid-19 els va aturar: s'han dut a terme 539 iniciatives de voluntariat agrupades en temàtiques d'acció com la discapacitat, l'educació, la salut o la sostenibilitat, entre d'altres. En total, aquest curs, 1.523 alumnes han donat el seu suport i temps a les entitats amb les quals la UdG té conveni, 150 des del 2010, -22 d'ells signats durant aquest curs-.

La Unitat de Compromís Social és l'encarregada d'articular tota aquesta maquinària solidària, generar el neguit social entre l'alumnat i acompanyar-lo durant tot el procés. Sílvia Lloveras, cap d'aquesta unitat, té molt clar el sentit d'impulsar el voluntariat entre els estudiants: “Els oferim la possibilitat d'obrir la mirada en les seves professions. Si un futur arquitecte o enginyer ha pogut aproximar-se a persones amb diversitat funcional, no ho tindran en compte en els seus futurs projectes de feina?”, es qüestiona. “Això ha d'oferir l'acadèmia. Si no formem els estudiants amb aquesta altra mirada, no anirem gaire bé. No només han de ser bons professionals: el que facin ha de tenir repercussió social en el seu entorn, i el món anirà molt millor”, assegura Lloveras.

Així ho creu també Sílvia Llach, vicerectora de Territori i Compromís Social de la UdG. “Aquest model docent està basat en l'aprenentatge servei: fan un servei a la comunitat, però, a la mateixa vegada, també aprenen i assoleixen competències transversals com el treball en equip o l'autoavaluació”, opina Llach. “A més a més, es fomenta la ciutadania crítica, que siguin estudiants responsables i socialment molt actius”, agrega la vicerectora.

Veure “més enllà del teu melic”

Alícia Collbatallé va tenir clar que un dels voluntariats que oferia la UdG li encaixava a la perfecció. Aquesta jove de 21 anys de Mataró, estudiant de l'últim curs de Psicologia, va participar en el ‘Pis solidari’, una iniciativa que coordina la Unitat de Compromís Social juntament amb l'Oficina Local d'Habitatge de Salt, i que dona l'oportunitat a tres estudiants de la UdG de compartir pis durant tot un any acadèmic per 125 euros al mes. A canvi, cada estudiant dedica 150 hores repartides durant tot el curs a diverses activitats d'inclusió social. En el seu cas, la jove va assistir sis hores setmanals al centre de Serveis Socials de Salt, Mas Mota, on donava suport a l'’Espai lector’, ajudant a infants en risc d'exclusió social a llegir i fer els deures de l'escola. “Fer aquell voluntariat feia el meu dia complet i enriquidor. Em sentia útil, valorada i estimada, per coses tan simples com llegir contes i explicar problemes matemàtics”, recorda Collbatallé.

“Fer el voluntariat feia el meu dia complet i enriquidor. Em sentia útil, valorada i estimada”, explica Alícia, una voluntària de la UdG

Per a la jove, aquesta oportunitat viscuda és del tot “necessària”. “Es tendeix molt a valorar la trajectòria acadèmica, la qual també és important, és clar... Però en moltes ocasions no li donem importància a aquest factor més humà”, raona. “Vivim en un món individualista on no interessa el que li passa a la resta, i fer aquesta mena d'activitats fa que vegis què hi ha més enllà del teu melic. Molta gent entén que és necessari canviar com funciona el món, però hi ha poca gent disposada a fer quelcom al respecte, i ser voluntària és un primer pas”, defensa l'estudiant.

La Júlia Bajona també ha fet un voluntariat a través de la UdG. Aquesta estudiant d'Educació Social de 24 anys creu que realitzar aquests tipus d'accions fa a les persones “més humanes”. “T'ajuda a trencar amb prejudicis i creences preconcebudes que tinguis, i ens permet prendre acció i apropar-nos a diferents realitats que ens envolten", afirma la noia, que va estar des de setembre del 2019 i fins que la pandèmia ho va permetre donant suport com a monitora de lleure en el ‘Juguem’, un projecte de suport educatiu a través del joc de la Xarxa d'Esplais Juguem (XEJ) destinada a infants de 6 a 12 anys de Salt. Del seu pas per aquesta experiència, la jove valora l'oportunitat d'haver treballat amb professionals del món del lleure, on va veure reflectida “la passió i la vocació pels infants”, així com apropar-se a la “gran diversitat cultural de la població de Salt”, destaca Bajona.

El voluntariat desenvolupa competències transversals, com el treball en equip | Universitat de Girona

Des de la Unitat de Promoció Social asseguren que el voluntariat teixeix uns vincles molt especials entre l'alumnat i les entitats. “No és el mateix que fer de becari en una empresa, perquè a l'entitat treballen de tu amb tu, amb els treballadors i la direcció... Se senten part de l'entitat, com un més. Sempre ens ho diuen”, destaca Sílvia Lloveras. De fet, la cap d'aquesta unitat reconeix que la reputació dels voluntaris de la UdG és tal que ara són les pròpies organitzacions les que truquen a la porta de la universitat, mentre que quan van començar era la universitat qui havia d'anar a les entitats a explicar què volien implicar-se en els seus projectes. L'àmbit més demandat per l'alumnat és la inclusió, les persones amb diversitat funcional. També tenen molt bona acollida els projectes de reforç escolar amb infants en risc d'exclusió social. Pel que fa al perfil del voluntariat, durant el curs 2019-2020, el 85% han estat dones, i les facultats que més voluntaris aporten són les d'Educació i Psicologia (amb un 30%) i Infermeria (26%).

Potenciar la formació transversal

Però a banda de promoure aquesta gran quantitat d'accions de voluntariat, la UdG també aposta per oferir formació en matèries socials i transversals, per enriquir encara més l'experiència de l'alumnat. Durant aquest curs, 400 alumnes han triat entre 20 cursos diferents que els han apropat als col·lectius amb els quals han fet el voluntariat o en àmbits socials diversos que interessaven els estudiants. A més a més, els cursos i el voluntariat, l'alumnat obté crèdits de reconeixement. “És una formació no reglada, però disponible per a tota la comunitat: qualsevol estudiant, sigui quin sigui el seu grau, pot formar-se en temes que les seves carreres no contemplen”, apunta la vicerectora Llach.

La UdG també aposta per oferir formació en matèries socials i transversals per enriquir més l’experiència de l’alumnat

Aquests cursos, que sempre havien estat en format presencial, també han canviat d'ençà que va esclatar la pandèmia. Ara s'entreguen com a píndoles informatives on intervenen professionals de l'àmbit, experts, i també usuaris d'entitats o organitzacions. “Els poden veure quan vulguin, i al final es fa una taula rodona a través de YouTube que genera molta interacció, ens hem apropat a un format que genera més participació entre el jovent”, admet Gemma Ros, tècnica de voluntariat i cooperació de la UdG.

Aquests dies, a més a més, tot l'equip de la UdG que treballa per fomentar el voluntariat s'ha posat una nova fita: facilitar que tot aquell alumne que vulgui pugui anar-se'n a l'estranger a fer un voluntariat. Per això, s'han associat amb Mundus, una entitat especialitzada en aquest àmbit. “Els oferim moltes opcions, però sobretot potenciem els programes totalment subvencionats a través del Fons Europeu de Solidaritat. Això és molt important, perquè aquesta universitat dona aixopluc i oportunitats perquè tothom pugui viure aquesta experiència”, explica Sílvia Lloveras. “Oferir això és essencial, ens interessa com a país que els joves marxin i tornin amb els coneixements que aquesta oportunitat els hi donarà”, remarca. D’aquesta forma, la universitat garanteix una nova manera de vetllar per seguir obrint totes les portes que siguin possibles.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article